افغانستانگزارش ها

نمایشگاه ملی و بین الملی به مناسبت از هفته صنعت در افغانستان بخاطر حمایت از تولیدات وطنی امروز در کابل افتتاح گردید

 

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا حکومت سرپرست در نمایشگاه ملی و بین المللی هفته صنعت که در کابل برگزار شد، گفت که ام ارت اسلامی افغانستان حامی صنعت و تولیدات در کشور است.

این نمایشگاه که در همکاری با وزارت صنعت و تجارت، اتاق صنایع و معادن و مرکز نمایشگاه‌‌ بین‌المللی افغانستان، در این مرکز در کابل برگزار شده است، مولوی عبدالسلام حنفی نیز در آن اشتراک داشت و فراهم‌سازی زمینه، ابتکارات و نیروی کاری متخصص را برای رشد صنعت مهم خوانده است.

مولوی حنفی افزود،که افغانستان دارای منابع مهمی برای رشد صنعت در کشور است و می‌تواند به یکی از کشور‌های صنعتی مبدل شود.

به گفته‌ی وی؛ ام ارت اسلامی افغانستان حامی صنعت و تولیدات در کشور است و در جریان این‌سال‌ها گام‌های همچون معافیت مالیات را نیز برای رشد صنعت در کشور برداشته است.

معاون اداری ریاست الوزرا ام ارت اسلامی افغانستان هم‌چنان نسبت سیلاب‌های اخیر در شماری از ولایت‌های کشور با آسیب‌دیده‌گان تسلیت گفت و بیان داشت که مسوولان در تلاش هستند که برای آسیب‌دیده‌گان این حوادث‌ که زیان‌های مالی و جانی را متقبل شده‌اند، رسیده‌گی کنند.

به گزارش خبرگزاری تواتا: امروز یکشنبه 23 ثور سال1403 هجری شمسی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز در این نمایشگاه از بخش‌های خصوصی خواست که برای رسیده‌گی و کمک به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های اخیر همکاری کنند.

عزیزی افزود،که ام ارت اسلامی افغانستان توانسته در طول کمتر از سه سال صنعت‌کاران را دو برابر حمایت کند و وزارت صنعت و تجارت برای حدود دو هزار شرکت تولیدی جواز توزیع کرده که شامل جواز‌های تمدیدی نیز است، اما 50 درصد این جواز‌ها جدید است.

به گفته‌ی وی؛ مهمترین مسوولیت ام ارت اسلامی افغانستان این بود که نرخ پول افغانی را کنترول کند و در 98 الی 99 درصد خاک افغانستان در داد و ستد از پول افغانی استفاده می‌شود.

ملا هدایت الله بدری، سرپرست د افغانستان بانک صحبت کرد و گفت که آنان تلاش کردند برای سرمایه‌گذاران و تجاران در زمینه انتقال پول سهولت‌های لازم را ایجاد کنند.

او می‌افزاید که آنان به دنبال عرضه کردن خدمات بانکی کاملا اسلامی به شهروندان کشور نیز هستند و در این راستا کار و تلاش می‌کنند.

از سوی هم،عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت که در اوایل پیش بینی‌های مبنی بر زوال اقتصادی افغانستان وجود داشت، اما برعکس این پیش بینی‌ها، افغانستان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های اقتصادی خوبی داشت و پول افغانی، ثبات بی‌پیشینه‌یی‌ پیدا کرد.

نظری می‌افزاید،که نرخ تورم زیر چتر حاکمیت ام ارت اسلامی افغانستان به صورت بی‌پیشینه‌ کنترول شده است، صادرات چندین برابر افزایش یافته است و امارت اسلامی توانسته جذب سرمایه داشته باشد.

به گفته‌ی وی؛ مالیات با فرآیند ملی در دستور کار است.

در همین حال، محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که اکثریت مشکلات سرمایه‌گذاران، تجاران و صنعت کاران در داخل کشور حل شده و آنچه که فرا راه‌ آنان قرار دارد در بیرون از کشور است و ابراز امیدواری کرد که مشکلات فرا راه سرمایه‌گذاران، تجاران و صنعت کاران افغان در بیرون از کشور نیز حل شود.

گفتنی است،که در این نمایشگاه که تولیدات وطنی مانند مواد غذایی، وسایل برقی، صنایع دستی، سنگ مرمر ولایت‌های مختلف کشور، عسل خالص، ترازو، رنگ‌های روغنی و صداها نوع تولیدات مختلف داخلی به نمایش گذاشته شده است و برای هفت روز به روی بازدید‌کننده‌گان باز است.

 

سیداحمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button