مقاله

چهارده جوزا سال روز رحلت امام خمینی

چهاردهم جوزا سالروزرحلت مجاهد بزرگ، فقیه اهلبیت، بنیان گذارحلقه های تقریب مذاهب اسلام، ستیزه گر و طاغوت شکن زمان ، مرجع معتبر تقلید شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی امام خمینی «رح»  را به همه پیروان و همه انقلابیان جهان که علیه ظلم و جنایت مبارزه می کنند تسلیت عرض نموده و این شعر عارفانه ایشان راخدمت تقدیم می نمایم . قابل ذکرمیدانم که حضرت امام «رح» اشعاری را که سروده اند یادگار سالهای اخیر زندگانی ایشان میباشد.

من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم

چشم بیمـار تـو را دیـدم و بیمار شدم

فارغ از خود شدم و کوس انا الحق بزدم

همچو منصور خریدار سر دار شدم

غم دلدار فکنده است به جانم، شررى

که به جان آمدم و شهره بازار شدم

درِ میخانه گشایید به‌رویم، شب و روز

که من از مسجد و از مدرسه، بیزار شدم

جامه زهد و ریا کَندم و بر تن کردم

خرقه پیر خراباتى و هشیار شدم

واعظ شهر که از پند خود آزارم داد

از دم رند مى‌آلوده مددکار شدم

بگذارید که از بتکده یادى بکنم

من که با دست بت میکده بیدار شدم

 

چهارده ماه جوزا هر سال، یادآور غم‌انگیزترین واقعه انقلاب اسلامی کشور ایران، رحلت امام خمینی، رهبر کبیر این انقلاب است. روزی که کشور ایران، یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ خود را از دست داد و در سوگ او به ماتم نشست.

 

امام خمینی در سال ۱۳۶۸، پس از چند ماه بیماری، در سن ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خبر رحلت امام خمینی، مانند تیری برق‌آسا بر قلب مردم این کشور نشست. سراسر کشور ایران غرق در ماتم شد.

مراسم تشییع جنازه خمینی، یکی از باشکوه‌ترین تظاهرات تاریخ بشر بود و میلیون‌ها نفر از مردم ایران برای وداع با رهبر خود به سرک ها آمدند.

 

امام خمینی، منشاء تحولات عظیمی در ایران و جهان بود. او با رهبری انقلاب اسلامی، رژیم شاهنشاهی را سرنگون کرد و نظامی مبتنی بر اسلام و مردم‌سالاری را بنیان گذاشت. اندیشه‌ها و تعالیم خمینی، نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز الهام‌بخش جنبش‌های آزادی‌خواهانه و ضد استعماری بود.

 

هر ساله، در سالگرد رحلت امام خمینی، مراسمی در سراسر ایران برگزار می‌شود. این مراسم فرصتی برای مردم ایران است تا یاد و خاطره رهبر شان را گرامی بدارند.

 

امام خمینی، شخصیتی برجسته و یگانه در تاریخ ایران و جهان بود. او با رهبری و هدایت خود، مسیر تاریخ را تغییر داد و نام خود را در زمره بزرگترین رهبران جهان ثبت کرد. رحلت خمینی، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای ملت ایران بود، اما اندیشه‌ها و تعالیم او همچنان چراغ راهنمای مردم ایران و آزادی خواهان جهان خواهد بود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button