افغانستانگزارش ها

تجلیل از روز جهانی محیط زیست در هرات

 

از روز جهانی محیط زیست با شعار “احیای زمین، صحرا گرایی و ایستادگی در مقابل خشک‌سالی” طی همایشی در هرات تجلیل صورت گرفت.

خبرگزاری توانا: طی محفلی از روز جهانی محیط زیست با حضور شیخ مولانا اسلام‌جار والی هرات، روئسای ارتباط خارجه، نماینده ریاست اطلاعات و فرهنگ، محیط زیست، پوهنتون هرات، معاون ریاست شاروالی، فرهنگیان، استادان پوهنتون و شمار زیادی از شهروندان امروز چهارشنبه ۱۶جوزا۱۴۰۳ در تالار غازی امان‌الله تجلیل به عمل آمد.

شیخ مولانا اسلام‌جار والی هرات در این همایش بیان داشت که، اکثر کشورها، قربانی اسراف‌ها و فعالیت‌های چند کشور محدود شده اند که با تولید گازهای گلخانه‌ای باعث آسیب‌رساندن به جو زمین و باران های شدید و سیل آسا می‌شوند که از این میان افغانستان بیشترین آسیب را از ناحیه تغیرات اقلیمی متحمل شده است؛ در حالیکه هیچ نقشی در تولید گازهای گل‌خانه‌ای ندارد.

شیخ مولانا اسلام‌جار با استقبال از تحقیقات علمی در عرصه محیط زیست بیان نمود که، اسلام دین جهانی است و از تکنولوژی که سبب ایجاد سهولت در امور دنیوی می‌شود با سینه باز استقبال می‌کند.
والی هرات همچنان استفاده‌ای بی رویه از آب شیرین توسط چاهای سولری وقطع درختان در جنگلات را یک مشکل خطرناک محیط زیستی خواند که اثرات ویرا کننده ای به همراه دارد و باید از آن اجتناب شود.

در ادامه مولوی شیراحمد عمار مهاجر رئیس نمایندگی ارتباط خارجه با نگرانی از افزایش آسیب‌های ناشی از تغیرات اقلیمی بیان داشت که، افغانستان یکی از شش کشور آسیب پذیر از ناحیه تعغیرات اقلیمی است؛ در حالیکه کمترین نقش را درآن دارد.

رئیس نمایندگی ارتباط خارجه با تاکید بر مبارزه همگانی در مقابل پدیده‌ای تغیرات اقلیمی، از موئسسات و نهادهای حامی محیط زیست خواست تا تعهدات شانرا در قسمت جلوگیری از افزایش عوامل مخرب محیط زیستی عملی سازند.

از سوی دیگر رئیس محیط زیست هرات، از خشک‌سالی و استفاده‌ای بی رویه از منابع طبیعی چون جنگلات و آب‌های زیر زمینی به عنوان عوامل عمده مخرب محیط زیست در کشور نام برده و بر اجرای تعهدات بین‌المللی، ساخت بندهای آب.گردان و احیای فضای سبز به عنوان گزینه‌های قابل دسترس جهت مبارزه با تغیرات اقلیمی یاد کرد.

گفتنی است که در اخیر این همایش، تفاهم نامه همکاری در قسمت حفظ محیط زیست میان ریاست‌های محیط زیست، شاروالی، پوهنتون، اطلاعات و فرهنگ، معارف و حج و اوقاف با حضور ‌داشت شیخ مولانا اسلام‌جار والی هرات به امضاء رسید.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button