افغانستانجهانگزارش ها

نشست منطقه‌ای برای رایزنی ور آستانه سومین نشست دوحه

روسیه، چین، ایران و پاکستان در آستانه برگزاری نشست دوحه رایزنی میکند

خبرگزاری توانا: نشست فارمت مسکو» در باره افغانستان قرار است امروز (شنبه، ۱۹جوزا) با حضور نمایندگان کشورهای منطقه (روسیه، چین، ایران و پاکستان) در تهران برگزار شود و این در حالی است که سومین نشست دوحه درباره افغانستان به تاریخ ۳۰جون و اول جولای برگزار خواهد شد.

ضمیر کابلوف، دیپلومات و نماینده خاص رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفته هدف از این نشست را رایزنی کشورهای منطقه درخصوص سومین نشست دوحه بیان کرده بود.

به گفته‌ او این نشست‌ به‌منظور رایزنی در خصوص سومین نشست دوحه در کشورها مختلف ادامه دارد که عمدتا از سوی نهادهای مدنی مرتبط با افغانستان و جریان‌های سیاسی در تبعید سازماندهی شده است.

نشست منطقه‌ای «فارمت مسکو» با محوریت افغانستان هرازچندگاهی به ابتکار روسیه در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. ششمین دور این نشست با حضور نمایندگان امارت اسلامی در ماه سنبله‌ی سال گذشته در شهر کازان روسیه برگزار شده بود.

هدف خاصی برای تعریف آنچه که «فارمت مسکو» خوانده می‌شود ارایه نشده اما هر یک از این نشست‌ها اهدافی مرتبط با شرایط موجود در افغانستان را دنبال می‌کند. مثلا هدف از ششمین دور این نشست، تلاش برای ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان و مبارزه‌ی پیگیر با قاچاق مواد مخدر و تروریسم اعلام شده بود اما هدف از برگزاری نشست پیشرو که قرار است امروز در تهران برگزار شود، رایزنی در خصوص سومین نشست دوحه عنوان شده است.

نشست دوحه که قرار است به تاریخ ۳۰جون و اول جولای با ابتکار سازمان ملل در پایتخت قطر برگزار شود روی بسیاری از نشست‌های منطقه‌ای تاثیر گذاشته و اجندای بسیاری از نشست‌ها به رایزنی در این مورد اختصاص یافته است که نشست انقره و سلسله نشست‌های وزارت خارجه امارت اسلامی از این جمله‌اند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button