افغانستانگزارش ها

گفتمان یک روزه سکتور خصوصی از سوی وزارت صنعت و تجارت بمنظور تشویق تاجران و سرمایه گذاران در کابل برگزار گردید

سرپرست وزارت صنعت و تجارت از جامعه جهانی، می‌خواهد که به جای کمک های انسان‌دوستانه، روی زیر ساخت های افغانستان سرمایه گذاری کند.
درهمین حال، مسئوولین اتاق تجارت و سرمایه گذاری از سازمان ملل می‌خواهد،که به مشکلات تاجران افغان در بیرون از کشور رسیده گی کند.
گزارش:
گفتمان یک روزه روز دوشنبه بین متشبثین سکتور خصوصی به هدف شناسایی چالش‌های کلیدی در توسعه سکتور خصوصی افغانستان و بررسی بهترین روش های دسترسی به بازار ها برای رشد تجارت در کابل برگزار شد.
مسٔولان وزارت صنعت و تجارت می گویند که این گفتمان باید به مشکلات بنیادی و راه حل اساسی آن که تاثیر مستقیم روی سکتور خصوصی داشته، اثر بگذارد.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز دوشنبه 4 سرطان سال 1403 هجری شمسی نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در این نشست، از جامعه جهانی می خواهد،که به جای کمک های انسان‌دوستانه روی زیر ساخت های افغانستان سرمایه گذاری کند.
«تغییر پالیسی ها جامعه جهانی و نهاد کمک کننده از کمک های بشردوستانه به کمک زیر بنایی و توسعه وی برای رشد سکتور خصوصی(برق، سردخانه، پارک صنعتی، زون های خاص اقتصادی، مراکز صادراتی، تاسیسات در بنادر، تکنالوژی و ماشینری، آبیاری مدرن).»
درهمین حال، مسٔولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری، نیز در این نشست از سازمان ملل، می‌خواهند که به مشکلات تاجران افغانستان در بیرون از افغانستان رسیدگی کند.
یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه، می‌گوید که سازمان ملل باید مشکلات بانکی و تسهیلات در صدور ویزه برای تاجران افغان را فراهم کند.
«خواست ما از سازمان ملل این است که به مشکلات بانکی ما در بیرون از افغانستان رسیدگی کند و نیز بازار زمانی برای تولیدات داخلی افغانستان در بیرون پیدا می شود که بازرگانان ویزاه داشته باشند.»
با این حال، مسئوولین سازمان ملل برای پشتیبانی از سکتور خصوصی افغانستان تاکید دارند.
درهمین حال اندریکا راتوت، معاون امور بشری دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) می گوید،که پشتیبانی از سکتور خصوصی افغانستان یک مسولیت جمعی میباشد.
«سازمان ملل باید بخش خصوصی را حمایت کنند تا به بازار های بین المللی و منطقه ای دست رسی داشته باشد هدف ما این است،که بخش خصوصی را به بلندای کامیابی برسانیم و این یک مسولیت جمعی است که بخش خصوصی را حمایت کنیم.»
با این همه، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، می‌گوید،که افغانستان 500 قلم مورد نیاز افغانستان در داخل کشور تولید می کند،که از میان در 133 قلم به خود کفایی رسیده است.
گفتنیست،که نتایج این گفتمان پس از پایان این نشست به حکومت و نهاد های بین المللی سپرده می‌شود.

سیداحمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button