افغانستانجهانگزارش ها

اعلام موقف افغانستان پیرامون نشست سوم دوحه

هدف اصلی امارت اسلامی از اشتراک در نشست سوم دوحه گسترش روابط با جهان است.
نشست خبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ام ارت اسلامی به منظور ارائه معلومات درباره اشتراک هیئت امارت اسلامی در سومین نشست دوحه با حضور ده‌ها خبرنگار در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در کابل برگزار گردید.به گزاش خبرگزری توانا: امروز شنبه 9 سرطان سال 1403 هجری شمسی ذبیح‌الله مجاهد، در این نشست گفت که سفر نمایندگان ام ارت اسلامی به سومین نشست دوحه به منظور تعامل با همه طرف‌ها است و باید استفاده درست از این نشست صورت بگیرد.
وی با بیان این که در شرایط سخت جامعه جهانی افغانستان را تنها نگذارد و کشورها به مکلفیت خود در قبال کشور ما عمل کنند، افزود که افغانستان خانه مشترک همه شهروندان کشور است.سخنگوی ام ارت اسلامی افغانستان هدف از اشتراک هیئت نماینده گان افغانستان را در سومین نشست دوحه تفاهم و تعامل بیشتر با جامعه جهانی و کشورها عنوان کرد.
وی در مورد موضوعات کشور گفت،که ما تعامل سازنده را با جامعه جهانی می خواهیم و برای بهبود شرایط کشور تلاش می کنیم”.
براساس سخنان او، در نشست دوحه درباره موضوعات کلیدی بحث صورت نمی‌گیرد و تنها پیام‌های ام ارت اسلامی به جامعه جهانی منتقل می‌شود.
مجاهد،حضور نماینده گان ام ارت اسلامی را در نشست دوحه یک امتیاز از سوی جامعه جهانی ندانسته و اضافه کرد که به نمایندگی از افغانستان هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به جز نماینده گان ام ارت اسلامی اشتراک نخواهد کرد.
این مقام ام ارت اسلامی افزود که خواست ما از بین بردن بعضی از محدودیت‌ها و سوء ظن‌ها در مورد وضعیت افغانستان است.
به گفته او، موضوعات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه، دستاوردهای ام ارت اسلامی و باور کردن واقعیت‌های داخل افغانستان از جمله موضوعاتی است که نمایندگان افغانستان در سومین نشست دوحه درباره آن صحبت می‌کنند.
سخنگوی ام ارت اسلامی افزود،که نشست دوحه برای حل دایمی مشکلات افغانستان نیست و در این نشست ۶ نفر به نمایندگی از افغانستان اشتراک خواهند کرد.
مجاهد گفت، که موضوعات داخلی افغانستان مثل کار زنان، تحصیل دختران و حکومت همه شمول در سومین نشست دوحه بحث نمی شود، بلکه بالای موضوعاتی صحبت خواهد شد که مرتبط با جامعه جهانی است.
وی همچنین از دید و بازدید های نمایندگان ام ارت اسلامی در حاشیه سومین نشست دوحه با طرف های مختلف خبر داده و می‌گوید برخی حقوق مردم افعانستان که از سوی کشورها غصب شده و یا داده نمی شود در سومین نشست دوحه در این باره بحث خواهد شد.
وی با اشاره بر گزارش اخیر سازمان ملل متحد درمورد افغانستان صبحبت نمود و گفت، که این گزارش براساس خواست های برخی از کشورها بوده و واقعیت های افغانستان مدنظر نگرفته شده بود.
سخنگوی ام ارت اسلامی با بیان این که افغانستان دارای یک ثبات است، وی افزود که افغانستان در یک بحران قرار ندارد و موضوعات سیاسی نیز تا جای حل شده است.
به باور او،ام ارت اسلامی روابط اقتصادی و سیاسی خوب با کشورهای مختلف دارد و با بیش از ۳۶ کشور روابط دیپلماتیک افغانستان برقرار است.
وی در اخیر صبحت هایش گفت،که هیچ نوع اختلاف و کشمکش میان مقام های امارت اسلامی وجود ندارد و نشر گزارش های برخی از رسانه‌ها مبنی بر وجود اختلاف میان مقام های مارت اسلامی را رد می کنیم.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button