افغانستانگزارش ها

صادرات ۱۶ میلیون دالری افغانستان به ایران

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی گفته‌است که صادرات این کشور به ایران از شروع سال روان تا دهم سرطان، در حدود ۱۶ میلیون دالر و واردات آن نیز به ارزش ۷۴۰ میلیون دالر رسیده‌است.

آخندزاده عبدالسلام جواد؛ سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی می‌گوید که صادرات و واردات افغانستان به ایران در سال جاری خورشیدی نسبت به سال پار افزایش یافته‌است.

سخی احمد پیمان؛ معاون نخست اتاق صنایع و معادن افغانستان افزوده‌ست که کالاهای تولیدی در افغانستان بنا به میزان صادرات می‌تواند، افزایش یابد و تعرفه‌ی اقلام وارداتی نیز زیاد شود؛ زیرا با این عمل‌کرد از واردات کالاهای خارجی به بازارهای افغانستان جلوگیری صورت خواهد گرفت.

حسین روستایی؛ رای‌زن بازرگانی ایران در افغانستان به روز دوشنبه، ۱۸ سرطان به رسانه‌های ایران بیان کرده‌است که ایران شریک اول تجاری افغانستان بوده و می‌افزاید که حکومت فعلی در افغانستان کم‌ترین دخالت را در تجارت این کشور داشته و بخش خصوصی این تجارت را انجام می‌دهد.

از سوی هم آقای روستایی افزوده‌ست که امارت اسلامی به طور جدی اقدام به استخراج معادن افغانستان کرده، افعانستان و ایران می‌توانند در این راستا وارد هم‌کاری اقتصادی بیش‌تر شوند.

این درحالی‌ست که عبدالظهور مدبر؛ آگاه مسائل اقتصادی، هم‌چنین گفته‌است که کشور ایران یکی از مزیت‌های که به افغانستان دارد، فاصله کم‌تر و مرز بیش‌تر داشته و روابط درست اقتصادی و استراتژیک داشتن با ایران زمینه‌ را برای استفاده از بندر چابهار نیز فراهم می‌سازد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button