جهانخبرها

کشف سیاره‌ای با بوی تخم مرغ فاسد و طوفان های شیشه‌ای

محققان به کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب، سیاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که، بویی مانند تخم‌مرغ فاسد دارد. این سیاره HD 189733 b نام داشته، در فاصله ۶۴ سال نوری از زمین واقع شده است.

 

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، موفق به شناسایی سیاره‌ای به نام HD 189733 b شدند که، جوی حاوی سولفید هایدروجن دارد. این ماده به دلیل بوی تند و شبیه به تخم‌مرغ فاسد خود شناخته می‌شود. سیاره HD 189733 b که در فاصله ۶۴ سال نوری از زمین قرار دارد، به عنوان یک غول گازی معروف است و دمای سطح آن به بیش از ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 

این سیاره به دلیل آب و هوای بسیار شدید، مانند بادهایی با سرعت بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت و بارش شیشه مذاب، توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. دکتر گوانگوی فو از دانشگاه جانز هاپکینز که این تحقیق را رهبری می‌کرد، اعلام کرد که وجود سولفید هایدروجن در جو این سیاره می‌تواند سرنخ‌هایی درباره نقش گوگرد در تشکیل سیارات گازی خارج از منظومه شمسی ارائه دهد که، اولین بار در سال ۲۰۰۵ کشف شد، یکی از نزدیک‌ترین سیارات غول گازی به زمین است که می‌توانیم عبور آن از مقابل ستاره‌اش را مشاهده کنیم.

 

این سیاره به دلیل شرایط جوی شدید خود، همواره به عنوان یک نمونه مهم برای مطالعات جوی مورد استفاده قرار گرفته است. تلسکوپ فضایی جیمز وب با قابلیت‌های پیشرفته خود، توانسته است مولکول‌های مختلفی را در جو این سیاره شناسایی کند که، به درک بهتری از نحوه تشکیل و تکامل سیارات گازی کمک می‌کند.

 

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button