افغانستانجهانگزارش ها

چین و تاجیکستان در حال ساختن یک پای‌گاه نظامی مشترک برای مرزهای مشترک شان با افغانستان

تصویرهای ماه‌واره‌ای نشان می‌دهد که چین در حال ساختن یک پای‌گاه نظامی مخفی در مرز تاجیکستان و افغانستان است که از طریق آن در پی کنترل تهدیدها از سوی امارت اسلامی و گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان می‌باشد.

کار ساخت این پای‌گاه نظامی مشترک چین و تاجیکستان به مدت یک دهه شده و نیروهای نظامی هر دو کشور در این پای‌گاه رزمایش نظامی مشترک منظمی را برگزار می‌کنند که این در رسانه‌های چین نمایش داده می‌شود و اما دو دولت نیز در مورد ساخت یا توسعه‌ی این پای‌گاه که به نظر می‌رسد از دوران شوروی سابق است اظهار نظر نکرده و با این حال تصویرهای ماه‌واره‌ای سرعت ثابت در ساخت و ساز این پای‌گاه و جاده‌های منتهی با آن را نشان می‌دهد.

یک‌ سخن‌گوی پارلمان تاجیکستان که نخواست نامش ذکر شود، به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که مجلس نمایندگان تاجیکستان طرح ساخت این پای‌گاه را در منطقه اشکاشم در ولسوالی خود مختار کوهستانی بدخشان تصویب کرده‌است.

وی افزوده که همه‌ی ساخت و سازها توسط دولت چین تامین شده و پس از ساخت پای‌گاه به پلیس تاجیکستان منتقل خواهد شد.

وانگ ونبین؛ سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین درباره‌ی گزارش‌های این پای‌گاه به خبرنگاران گفته‌است که اطلاعی در این مورد ندارد.

به نقل از روزنامه‌ی تلگرام در مورد مکان این پای‌گاه نگاشته‌است که این تاسیسات در دل کوه‌هایی به ارتفاع حدود چهار هزار متر ساخته می‌شوند و برج‌های دیدبانی و نیروهای نظامی از هر دو کشور تاجیکستان و چین در آن مستقر خواهند که اینک به صورت منظم در تمرین‌های نظامی مشترک شرکت می‌کنند.

این درحالی‌ست که پرویز مولانا جانف؛ کارشناس امور سیاسی مستقر در بریتانیا، به تلگراف بیان کرده‌است که در منطقه یک خلا ایجاد شده بود و اکنون چین قصد پر کردن این خلا را دارد.
بر باور این کارشناس، از زمان بازگشت امارت اسلامی به قدرت در افغانستان، تاجیکستان نگران پیامدهای امنیتی این وضعیت است و چین از این نگرانی تاجیکستان برای توسعه‌ی نفوذش بهره‌برداری می‌کند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button