افغانستانفرهنگ و هنرمقاله

روز نهم محرم، مصادف با تاسوعا، از غم‌بارترین و حزن‌انگیزترین روزهای تاریخ بشریت است.

در این روز، یاران باوفای امام حسین علیه‌السلام، به شهادت رسیدند و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خود را برای شهادت در راه یاری دین مبین اسلام آماده کردند.

وقایع و اتفاقات این روز، درس‌های آموزنده‌ی بسیاری برای ما دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:
یاران امام حسین (ع) در روز تاسوعا، جان خود را در راه دفاع از حق و حقیقت فدا کردند. آنها با وجود اینکه می‌دانستند در مقابل سپاه یزید بسیار ضعیف‌تر هستند، اما از جان خود گذشتند تا درس ایثار و فداکاری را به ما بیاموزند.

شهادت، والاترین مقام در دین اسلام است. یاران امام حسین (ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیدند و به ما نشان دادند که چگونه باید در راه خدا جانفشانی کرد.

امام حسین (ع) و یارانش در روز تاسوعا، صبر و استقامت بی‌نظیری از خود نشان دادند. آنها در مقابل ظلم و ستم یزید و یارانش ایستادگی کردند و از آرمان‌های خود کوتاه نیامدند.

امام حسین (ع) در روز تاسوعا، برای دفاع از مظلومان و یاری رساندن به ستمدیدگان قیام کرد. او به ما آموخت که هرگز نباید در برابر ظلم و ستم سکوت کنیم و همیشه باید از مظلومان دفاع کنیم.

یاران امام حسین (ع) در روز تاسوعا، برای حفظ حریم اهل بیت رسول خدا (ص) جان خود را فدا کردند. آنها به ما نشان دادند که باید ائمه اطهار (ع) و صحابه کرام را به عنوان الگوی خود قرار دهیم و از آنها پیروی کنیم.

حضرت ابوالفضل العباس (ع)، علمدار رشید کربلا، در روز تاسوعا، رشادت و دلاوری بی‌نظیری از خود نشان داد. او برای رساندن آب به خیمه‌های امام و یارانش، به قلب سپاه دشمن زد و با شجاعت تمام با دشمنان جنگید و در نهایت به شهادت رسید.

شهادت یاران امام حسین (ع) در روز تاسوعا، درس‌های آموزنده‌ی بسیاری برای ما دارد. آنها به ما نشان دادند که چگونه باید در مقابل ظلم و ستم بایستیم و از حق و حقیقت دفاع کنیم.

فداکاری و ایثار یاران امام، چراغ راه هدایت و رستگاری برای ما است. ما باید با الگوگیری از آنها، در مسیر حق و حقیقت گام برداریم و از آرمان‌های والای این امام همام دفاع کنیم.

عزاداری در روز تاسوعا، تجدید بیعت با امام حسین (ع) و یاران باوفایش است. ما باید در این روز با حضور در مجالس عزاداری، با امام و یارانش همدردی کنیم و آمادگی خود را برای یاری رساندن به مظلومان و دفاع از حق و حقیقت اعلام نماییم.

علاوه بر درس‌های فوق، روز تاسوعا فرصتی برای سوگواری و عزاداری بر مصائب امام حسین (ع) و یارانش است. ما باید در این روز با شرکت در مجالس عزاداری، با آرمان‌های والای این امام همام تجدید بیعت کنیم و آمادگی خود را برای یاری رساندن به مظلومان و دفاع از حق و حقیقت اعلام نماییم.

امیدوارم که بتوانیم از برکات و فیوضات این روز پرفضیلت بهره‌مند شویم.
ما باید با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای تاسوعا، راه آنها را ادامه دهیم و برای تحقق آرمان‌های والای آنها تلاش کنیم.
امیدوارم که خداوند متعال، توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم از درس‌ها و عبرت‌های این روز پرفضیلت بهره‌مند شویم و در مسیر حق و حقیقت گام برداریم.

ابوذر صارم سرپلی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button