افغانستانگزارش ها

تمایل سرمایه گذاران قرغیز و ترک در بخش معدن های افغانستان

وزارت معادن و پترولیم کشور پس از دیدار با سرمایه گذاران ترک و قزغیزستانی گفته است که، این سرمایه گذاران در بخش استخراج معاون افغانستان ابراز علاقمندی کردند.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت می گوید که، سرمایه‌گذران این کشورها در دیدار‌های جداگانه با سرپرست این وزارت گفته‌اند که می‌خواهند در بخش معادن طلا، مرمر، رخام، انتیمونی، و نفت سرمایه گذاری کنند.

در همین حال، اتاق صنایع و معادن بر استخرج معیاری و ایجاد کارخانه‌های پروسس معادن در کشور نیز تاکید می‌ورزد.

سخی احمد پیمان معاون اتاق صنایع و معادن گفته است:  ما در بخش معادن زمانی به خودکفایی و اشتغال پایدار دست خواهیم یافت که معادن افغانستان به طور قانونی و مکانیزه استخراج و در داخل کشور پروسس شوند و فابریکه‌ها و صنایعی که وابسته به معادن است و می‌تواند پروسس کند باید حمایت شود که تمام مراحل آن در داخل افغانستان صورت گیرد.»

برخی از آگاهان مسایل اقتصادی  نیز سرمایه گذاری کشور‌های بیرونی در افغانستان در بخش‌های گوناگون به ویژه معادن را در رشد اقتصاد کشور اثر گذار می‌دانند.

عبدالغفار نظامی آگاه مسایل اقتصادی در این مورد می‌گوید «ذخایر زمینی افغانستان در جهان شهرت خوبی دارد. بسیار خوب است که از این فرصت استفاده شود و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور دعوت شوند و در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد.»

این در حالی‌ست که پس از روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی  در افغانستان کشور‌های قطر، چین، ترکیه، ایران، آلمان، انگلستان، هند و ترکمنستان در بخش معادن افغانستان علاقه‌مندی نشان داده و برخی از این کشور ها به گونه عملی نیز در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده اند

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button