افغانستانگزارش ها

یک فابریکه دواسازی در کابل با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دالر افتتاح شد

با حضور مقامات ارشد ام ارت اسلامی افغانستان و نماینده گان سکتور خصوصی، امروز یک فابریکه بزرگ دوا سازی به نام «مروارید زندگی» در کابل افتتاح گردید.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز پنجشنبه 4 اسد سال 1403 هجری شمسی در نشستی که به همین مناسبت ترتیب داده شده بود، ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی ریاست الوزرا گفت،که دوای باکیفیت ضامن سلامت جامعه انسانی است و داروی بی کیفیت سمی برای سلامتی است، بنابراین کیفیت باید مورد توجه کامل قرار گیرد.

ملاعبدالغنی برادر افزود،که با آغاز به کار کارخانه دواسازی “مروارید زنده گی”، دسترسی شهروندان به داروهای ضروری و نیاز موجود در حوزه دارو از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

معاون اقتصادی همچنین به مسئوولین کارخانجات تولیدی اطمینان خاطر داد و از آنها خواست با در نظر گرفتن نیاز کشور داروهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی تولید کنند.

همچنان مولوی نورجلال جلالی سرپرست وزارت صحت عامه، صحت را مهم ترین نیاز بشر خواند و از سرمایه گذاران و صنعت گران خواست تا در عرصه های مختلف به ویژه در سکتور صحت سرمایه گذاری کرده و احترام خود را به کشور و کشور نشان دهند. شهروندان مسئولیت پذیر باشند.

در همین حال داکتر عبدالباری عمر، رئیس اداره غذا و ادویه وزارت صحت عامه در مورد اهمیت صنعت در جامعه صحبت کرد و گفت،که «صنعت رمز رونق و رفاه است؛ صنعت راز رونق و رفاه است. این صنعت است که ملت ها را زیر پا می گذارد. صنعت چیزی است که به کشورها آزادی اقتصادی می دهد. این صنعت است که از آزادی سیاسی محافظت می کند و این صنعت است،که از قلمرو کشورها و سیستم ها محافظت می کند.

وی افزود،که با احیای ام ارت اسلامی، کارهای زیادی در بخش صحی انجام شده و در حال حاضر 77 فابریکه داروسازی در افغانستان فعال است که به 25 درصد تولید داخلی رسیده است. در حالی که در دولت قبل این میزان پنج درصد بود.

قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد گفت،که در 20 سال گذشته اشغال افغانستان حدود 144 میلیارد دالر به نام بازسازی هزینه شده است. اما در هیچ بخشی کار زیرساختی انجام نشده است.

وی افزود،که با ورود ام ارت اسلامی اگرچه کمک های خارجی متوقف شد. دارایی های افغانستان مسدود شده و سیستم بانکی به شدت محدود شده است. اما ام ارت اسلامی در زمینه های مختلف دستاوردهای چشمگیری دارد و هر روز پروژه های مهمی در کشور افتتاح می شود.

عبدالجبار صافی رئیس انجمن صنعتکاران افغانستان از سکتور خصوصی صحبت کرد و از تاجران و سرمایه گذاران خواست تا با سرمایه گذاری خود به مسئولیت خود در انکشاف و خودکفایی افغانستان عمل کنند و ام ارت اسلامی تمامی امکانات را برای آنان فراهم کرده است.

اعجاز الحق مجاهد نماینده کارخانه دواسازی «مروارید زنده گی» با ارائه اطلاعاتی در مورد این کارخانه قول داد که این کارخانه برای تولید داروهای باکیفیت و ارزان قیمت بر اساس استانداردهای جهانی تلاش خواهد کرد.

قابل ذکر است،که بیش از 20 میلیون دالر در کارخانه دواسازی “مروارید زنده گی” سرمایه گذاری شده و حدود 300 نفر در آن به طور مستقیم مشغول به کار شده اند. این کارخانه با تولید 50 قطعه دارو فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است در آینده این اقلام افزایش یابد. قرص، کپسول، پودر خشک، شربت و انواع دیگر داروها در این کارخانه تولید می شود.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button