افغانستانگزارش ها

سرمایه گذاری به ارزش حدود 800 میلیارد افغانی و 8 میلیارد دالر سرمایه گذاری در افغانستان وعده داده شده است

 

در اولین روز از برنامه یکساله ارائه دستاوردهای دستگاه های دولتی، مسئوولین وزارت صنعت و تجارت فعالیت ها، دستاوردها و برنامه های آتی این وزارتخانه در یک سال گذشته را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز چهارشنبه 10 اسد سال 1403 هجری شمسی به همین مناسبت، مولوی احمدالله زاهد، معین وزارت صنعت و تجارت در نشستی که در مرکز اطلاعات رسانه های حکومت برگزار شد، گفت که بر اساس پالیسی اقتصاد محور امارت اسلامی، این وزارت حمایت می کند. بخش خصوصی از اولویت های خود بوده و اقدامات لازم را در پرتو اصول کاری امارت اسلامی انجام داده است.

وی افزود،که وزارت صنعت و تجارت برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود نمایشگاه هایی را برای تولیدات و محصولات افغانستان در داخل و خارج از کشور ترتیب داده است تا این محصولات را معرفی و راه را برای بازارهای خارجی باز کند.

به گفته زاهد، وزارت صنعت و تجارت در سال گذشته توانسته است 10 قرارداد مختلف را با کشورهای منطقه و سایر کشورها در زمینه حمل و نقل تجاری و ترانزیت و روسیه، چین، پاکستان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان نهایی کند. ، قزاقستان، قرقیزستان و تعدادی دیگر از کشورها در زمینه امور اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و سرمایه گذاری هماهنگ و نزدیکتر شده اند.

همزمان عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، دستاوردهای مهم این وزارت را به اشتراک گذاشته و گفته است،که سطح تجارت افغانستان به حدود 10 میلیارد دالر رسیده است که یک میلیارد و 800 میلیون دالر آن صادرات و حدود 8 میلیارد دالر است. وارداتی است.

آخندزاده افزود،که در سال گذشته 100 کارخانه افتتاح شد، به حدود 1000 شرکت تولیدی و صنعتی مجوز داده شد و به بیش از 650 شرکت تعرفه داده شد، بیش از 23000 مجوز سرمایه گذاری تمدید، تمدید و بهبود یافته است 133 و با تشکیل کمیته های تسهیل، کنترل و کنترل قیمت در بخش تجارت، قیمت اقلام اولیه و خوراکی 28 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، با تلاش این وزارتخانه در سفر به افغانستان به حدود 650 سرمایه گذار خارجی تسهیلات لازم ارائه شد و همچنین در سال گذشته صادرات افغانستان به روسیه 54 درصد، ترکیه 53 درصد، ایران افزایش یافته است. 19 درصد، چین با 16 درصد و قزاقستان با 2.5 درصد قراردادهایی به ارزش حدود 200 میلیون دلار بین بخش خصوصی افغانستان و قزاقستان و 13 میلیون دالر در بخش خصوصی افغانستان و ترکمنستان امضا شده است.

بر اساس اطلاعات سخنگوی وزارت صنعت و تجارت؛ در این مدت با حمایت و تقویت نمایشگاه ها و امضای تفاهم نامه با نهادهای مختلف، برای بیش از 646 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از چهار میلیون نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی فراهم شده است.

توسعه شهرک های صنعتی، احداث شهرک های صنعتی جدید، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق فرآوری صادراتی، استانداردسازی محصولات و محصولات داخلی، تحمیل استانداردهای کیفی بر اقلام وارداتی و تجارت با کشورهای همسایه، منطقه و جهان، وزارت صنعت و تجارت به برنامه های مهم آینده اشاره کردند.

بر اساس اطلاعات مسئوولین وزارت صنعت و تجارت؛ سرمایه گذاری به ارزش حدود 800 میلیارد افغانی در بخش های مختلف در افغانستان صورت گرفته است که از این میان بیشترین سرمایه گذاری در بخش معادن صورت گرفته است که حدود 506 میلیارد افغانی می باشد و سرمایه گذاری به ارزش 8 میلیارد دالر نیز وعده داده شده است.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button