افغانستانگزارش ها

به ۲۰۰ هزار نفر در یک سال زمینه کار فراهم شده است

در سال گذشته بیش از 2000 طرح در کشور اجرا شده که در این روند برای 200 هزار نفر زمینه کار فراهم شده است.

 

در ادامه برنامه تشریح دستاوردهای یکساله نهادهای دولتی، مسئوولین وزارت اقتصاد امروز فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آتی این وزارتخانه در یک سال گذشته را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز پنجشنبه 11 اسد سال 1403 هجری شمسی به همین مناسبت در نشستی که در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت برگزار شد، داکتر عبداللطیف نظری، معاون تخصصی وزارت اقتصاد، مسئولیت مهم و راهبردی وزارت اقتصاد را بر عهده گرفت. سیاست خود را بر کاهش فقر، رفع بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی بنا نهاده و در این محور فعالیت های خود را انجام می دهد.

یعنی توسعه کشاورزی و دامداری، توسعه خدمات سلامت و امنیت غذایی، توسعه نظام آموزشی، تامین امنیت اجتماعی و محیط زنده گی، رسیده گی به مشکلات بازگشت شهروندان، توسعه صنعت و کوچک و متوسط. بنگاه های اقتصادی، توسعه ارتباطات، حمل و نقل و معدن، صنعت گردشگری و توسعه شهرها و روستاها، تقویت بخش خصوصی.

توسعه منابع انسانی و مدیریت آب به عنوان سرمایه ملی کشور از برنامه هایی است که از اولویت های امارت اسلامی به ویژه وزارت اقتصاد است.

همچنین عبدالرحمن حبیب سخنگوی وزارت اقتصاد نیز فعالیت ها و دستاوردهای مهم این وزارت را تشریح کرد و گفت،که در حال حاضر 2477 موسسه در افغانستان فعالیت می کنند که از این تعداد 2990 موسسه داخلی و 278 موسسه خارجی است.

وی افزود،که در یک سال گذشته 244 پروژه بشردوستانه و عمرانی توسط سازمان های مردم نهاد و نهادهای خارجی اجرا شده و در این روند برای 200 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گفته حبیب، در این مدت 159 موسسه غیردولتی داخلی و 14 موسسه خارجی به تازه گی در وزارت اقتصاد ثبت شده اند. مجوز فعالیت 315 موسسه داخلی و 60 موسسه خارجی تمدید و به 1047 موسسه داخلی و خارجی به ارزش 24 میلیون دالر معافیت گمرکی اعطا شد.

نباید فراموش کرد،که تدوین استراتیژی پنج ساله انکشاف ملی افغانستان، تحلیل وضعیت سکتورهای زراعت، صنعت، تجارت، معارف و صحت، چشم انداز اقتصادی کار، نظارت بر فعالیت های افغانستان. سازمان های مردم نهاد، محیط پروژه ها و ارزیابی اثرات اجتماعی و مشارکت فعال در نشست های ملی و بین المللی از مهمترین فعالیت های وزارت اقتصاد در یک سال اخیر است.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button