جهانگزارش ها

تحول در بنگلادش؛ شیخ حسینه از قدرت کناره‌گیری کرد

شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، در پی اعتراضات خونین و ناآرامی‌های گسترده، از سمت خود کناره‌گیری کرد و به گفته منابع خبری، با هلی‌کوپتر به هند رفته است. در واکنش به این بحران، فرمانده ارتش بنگلادش از تشکیل “دولت موقت” خبر داده است.

 

 

شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، دوشنبه، ۱۵ اسد، به دلیل شدت یافتن اعتراضات و حمله معترضان به اقامتگاهش، از مقام خود استعفا کرد. بر اساس گزارش‌های دریافتی، حسینه با استفاده از هلی‌کوپتر کشور را ترک کرده و به هند پناه برده است. تصاویری که به‌طور زنده از تلویزیون پخش شد، نشان داد که هزاران معترض به کاخ نخست‌وزیری در داکا حمله کرده و به آن وارد شده‌اند.

 

 

واکر الزمان، فرمانده ارتش بنگلادش، در یک سخنرانی زنده استعفای شیخ حسینه را تأیید کرده و از تشکیل “دولت موقت” خبر داد.

وی افزود که، برای تشکیل دولت جدید با احزاب اپوزیسیون و نمایندگان جامعه مدنی گفتگو خواهد کرد، اما با حزب “عوامی لیگ” که تحت رهبری حسینه است، مذاکره نخواهد کرد. الزمان همچنین بیان کرد که، امیدوار است با این تغییرات، وضعیت کشور به آرامش برسد.

 

 

بنگلادش از ماه سرطان محل اعتراضات وسیع و خشونت‌آمیز بوده است. این ناآرامی‌ها به دلیل صدور حکمی از سوی دادگاه برای احیای نظام سهمیه‌بندی قدیمی در کالج‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی آغاز شده که در سال ۲۰۱۸ به دلیل اعتراضات گسترده دانشجویان لغو شده بود.

منتقدان بر این باورند که این سهمیه‌بندی به نفع هواداران حزب “عوامی لیگ” بوده و امتیازاتی را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

 

 

بنا بر گزارش‌های اولیه، در جریان این اعتراضات خونین، حداقل ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. در درگیری‌های یکشنبه، ۱۴ اسد، که میان معترضان و نیروهای امنیتی روی داد، ۹۴ نفر جان باختند که از این میان، ۱۴ نفر مأمور پلیس بودند. اعتراضات همچنان ادامه دارد و معترضان خواهان پاسخگویی از مسوولان به‌خاطر خشونت‌ها هستند.

 

 

شیخ حسینه از سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نخست‌وزیر بنگلادش در قدرت بوده و در جنبش استقلال‌طلبانه بنگلادش در سال ۱۹۷۱ نقش کلیدی داشته است. حزب “عوامی لیگ” که او رهبری آن را بر عهده دارد، در آن زمان به رهبری جنبش استقلال‌طلبانه پرداخته بود.

دیوان عالی بنگلادش در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر، اعمال این سهمیه‌بندی جنجالی را به شدت محدود کرد، اما با این حال اعتراضات همچنان ادامه دارد و کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

 

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button