افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

تخفیف مالیات انتفاعی رستورانت ها و پمپ استیشن ها از سوی حکومت

بر اساس فرمان رهبری حکومت سرپرست، میزان مالیات ثابت ایستگاه های پمپ استیشن ها و هوتل ها کاهش چشمگیری داشته است.

مقامات وزارت مالیه و معاونیت ریاست الوزرا در جلسه ای در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت از کاهش سطح مالیات بر سود پمپاژها و هوتل ها خبر دادند.
در این نشست علاوه بر رهبری وزارت مالیه، معاون اداری ریاست الوزرای حکومت سرپرست و نماینده گان ایستگاه های پمپاژ گاز و نفت و اتحادیه های هتل ها نیز اشتراک داشتند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز سه شنبه 16 اسد سال 1403 هجری شمسی مولوی عبدالقهار ادریس معین عواید و گمرکات وزارت مالیه در سخنان اش گفت،که ام ارت اسلامی افغانستان همواره تلاش می کند تا با ایجاد تسهیلات اصولی، کار را برای خود آسان سازد. مردم از هر نظر و مشی روستایی او مبتنی بر شفقت و مهربانی با مردم است.
مولوی عبدالقهار ادریس افزود،که هر از چند گاهی به مشکلات مؤدیان رسیده گی شده و به مطالبات آنان در زمینه کاهش مالیات پاسخ مثبت داده شده است، مانند معافیت قبلی برای تاجران از یک و نیم میلیون افغانی تا به 20 میلیون افغانی افزایش یافت و نرخ مالیات از 0.5 به 0.3 درصد کاهش یافت
مولوی عبدالقهار ادریس گفت،که بنا به پیشنهاد وزارت دارایی و دستور رهبری ام ارت اسلامی مالیات قطعی گاز کاهش چشمگیری داشته است. و ایستگاه های پمپ روغن و مالیات بر سود رستوران ها . پیش از این، تمام هوتل ها و رستوران ها که فروش ربعوار آنها کمتر از 750000 افغانی بود، مشمول مالیات سود 2 درصد و بیش از آن 5 درصد می شدند. البته بر اساس مصوبه جدید، نرخ مالیات بر سود این هتل ها و رستوران ها 2 درصد تعیین شده است. همچنین مالیات ثابت به ازای هر لیتر 0.6 افغانی از ایستگاه های پمپ گاز و نفت اخذ گردید. بر اساس فرمان جدید، این میزان به 0.3 افغانی کاهش یافته است.
از سوی هم مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرای حکومت سرپرست در سخنانی اش گفت،که به همه شما افتخار می کنم که ام ارت اسلامی افغانستان خواهان ارائه تسهیلات و خدمات خوب به مردم افغانستان است و همواره تلاش می کند تا به مردم افغانستان ارائه دهد. از هر نظر تسهیلاتی را در اختیار شهروندان قرار دهند.
حنفی افزود،که به منظور تسهیل در سکتور مالیاتی، جرایم مالی شرکت ها معاف و معافیت قبلی تجارت از یک و نیم میلیون افغانی به بیست میلیون افغانی افزایش یافته و میزان مالیات از افزایش یافته است. از 0.5 به 0.3 درصد کاهش یافته است. همچنین سال گذشته به منظور تقویت بخش آموزش، مالیات بر سود آنها به مدت یک سال معاف شد. همچنین مالیات بر سود حوزه سلامت از 4 درصد به 3 درصد کاهش یافت و مراکز بهداشتی و درمانی تازه تاسیس به مدت یک سال و در سال دوم 2 درصد و پس از آن 3 درصد از پرداخت مالیات معاف شدند.
آقای حنفی در ادامه سخنان خود گفت: در حال حاضر به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به مردم بر اساس فرمان رهبری ام ارت اسلامی مالیات ثابت به ازای هر لیتر می باشد. تلمبه های گاز و نفت از 0.6 افغانی به 0.3 افغانی کاهش یافته و همچنین مالیات غیر مستقیم هوتل ها 2 درصد تعیین شده است که امتیاز بزرگی به صاحبان هوتل ها و تلمبه ها می باشد.
همچنین دو نفر به نماینده گی از انجمن های پمپ استیشن ها و هوتل ها سخنرانی کردند و از اقدام ام ارت اسلامی در کاهش مالیات ثابت و غیر مستقیم تقدیر کردند و گفتند،که ام ارت اسلامی همواره در تلاش است تا فشارهای ملت را کاهش دهد امکاناتی برای آنها فراهم کند.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button