افغانستانگزارش ها

وزارت امور مهاجرین در یک سال اخیر، بیش از 1 میلیون و 799 هزار مهاجر به کشور برگشته اند

مسئوولین وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان امروز در برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، گزارش یک ساله شن ارائه کردند.
مسئوولین این وزارت می گویند،که بر اساس فرمان رهبری حکومت سرپرست، کمیسیون عالی رسیده گی به مشکلات مهاجران افغان ایجاد و در یک سال اخیر از رهگذر این کمیسیون، تسهیلات لازم و خدمات مورد نظر به مهاجران برگشته به کشور، فراهم شده است.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه 21 اسد سال 1403 هجری شمسی مولوی عبدالرحمن راشد معین مسلکی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان در جریان یک سال گذشته، مجموعاً 1 میلیون و 779 هزار و 603 تن از ایران، پاکستان و کشورهای دیگر به افغانستان عودت نموده، 788 هزار و 821 فامیل بی‌جا شده داخلی و عودت‌کننده مساعدت نقدی و غیر نقدی دریافت نموده، و زمینه انتقال 96293 فامیل عودت‌کننده، به ساحات مورد نظر نیز فراهم شده است.
مولوی راشد گفت،که این وزارت علاوه بر اینکه ر برخی از کشور ها عتشه و یا سفارت دارد ؛اما با آن هم تلاش برای فعال سازی نماینده گی های دیگر از سوی این وزارت در کشورهای دیگر نیز جریان دارد.
در حال حاضر 7 میلیون مهاجر در کشورهای خارجی و 3 میلیون بی جا شده گان داخلی در کشور داریم .
آقای راشد می گویند،که بالاثر سعی و اهتمام پیگیر این وزارت، 5766مهاجر افغان که در پاکستان و ترکیه زندانی بودند، دوباره آزاد و به ساحات بومی شان انتقال داده شده، به تعداد 4 هزار افغان که به جرایم مختلف در ایران دستگیر شده بودند، به افغانستان انتقال یافته و همچنان برای 600 تن مهاجر افغان در پاکستان و ایران زمینه ادای مناسک حج فرضی نیز فراهم شده است.
از سوی هم مولوی محمود الحق احدی رئیس پلان و پالیسی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان می گویند،که در یک سال اخیر، برای اسکان دایمی مهاجران، به تعداد 13 شهرک رهایشی تصفیه شده و تسهیلات لازم نیز در نظر گرفته شده است. برعلاوه، به منظور حل مشکلات مهاجران و عودت کننده گان، با 93 موسسه همکار، 7 اداره و 14 نهاد تعلیمی تفاهم نامه های همکاری نیز به امضا رسیده است.
برمبنای معلومات این وزارت، رسیده گی به مشکلات مهاجران و عودت کننده گان،زمینه سازی برای عودت داوطلبانه مهاجران افغان به کشور، تدویر برنامه های ارتقای ظرفیت، فراهم سازی تسهیلات لازم زندگی در شهرک های رهایشی مهاجران، و رسیدگی به مشکلات حقوقی آنان از اولویت های مبرم در سال جاری می باشد.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button