افغانستانگزارش ها

دستاوردهای یک ساله اداره ملی حفاظت از محیط زیست

اداره ملی حفاظت از محیط زیست در یک سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی در زمینه نظارت و کنترول آلوده‌گی‌های محیطی به دست آورده است. بر اساس گزارش‌های این اداره، در طول سال گذشته، بیش از 22 هزار فعالیت از عوامل عمده آلوده‌کننده هوا اصلاح شده و به 87 شکایت محیط زیستی شهروندان رسیده گی شده است.
مسئولین این اداره اعلام کرده‌اند که از میان 32 پروژه سازمان‌های جهانی در امر مبارزه با تغییرات آب و هوایی، 7 پروژه از حالت تعلیق خارج شده‌اند. همچنین در سال گذشته، ارزیابی اثرات محیط زیستی و اجتماعی بر روی 1520 فعالیت و پروژه مختلف در سکتورهای عمومی و خصوصی انجام شده که از میان آن‌ها 1498 پروژه مورد تایید قرار گرفته و 22 پروژه به دلیل عدم رعایت قوانین محیط زیستی رد شده‌اند.
طبق گزارش خبرگزاری توانا، مولوی زین العابدین عابد، معین مسلکی و پالیسی اداره ملی حفاظت از محیط زیست، اظهار داشته که در سال گذشته، نظارت بر سیستم‌های تسخین، مواد سوخت و مدیریت فاضلاب و زباله در کارخانه‌ها، بلندمنزل‌ها، حمام‌ها و رستوران‌ها انجام شده است. به علاوه، 22 هزار و 223 فعالیت مورد نظارت قرار گرفته و 14825 فعالیت اصلاح شده است.
از دیگر دستاوردهای این اداره می‌توان به تهیه طرح‌های سازگار با تغییرات اقلیمی، تقویت روش‌های کاربن، تدوین 10 رهنمود محیط زیستی و جلوگیری از قاچاق 17 هزار و 216 بال پرنده مختلف و 25 حیوان وحشی به بیرون از کشور اشاره کرد.
روح‌الله امین، رئیس تغییر اقلیم اداره ملی حفاظت از محیط زیست، تصریح کرده است که با وجود سهم اندک افغانستان در تولید گازهای گل‌خانه‌ای، این کشور به شدت از تغییرات آب و هوایی متاثر شده است. او همچنین اعلام کرده که 7 پروژه از حالت تعلیق خارج شده و سه پروژه دیگر نیز در حال دریافت تعهدات لازم هستند.
در پایان، مسئولین اداره ملی حفاظت از محیط زیست از سازمان ملل درخواست کرده‌اند که نماینده‌ای از امارت اسلامی را در نشست‌های آینده تغییرات آب و هوایی جهانی (کاپ) دعوت نماید.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button