افغانستانگزارش ها

رونق بازارهای آنلاین در هرات

ایجاد و فعالیت بازارهای آنلاین در هرات افزایش و رونق چشم‌گیری داشته است.

خبرگزاری توانا: باشندگان در ولایت هرات از افزایش و رونق خوب بازارهای آنلاین خبر داده و می‌گویند که، اکثریت این بازارهای آنلاین توسط دختران راه‌اندازی و کنترل می‌گردند که در بخش فروشات کالاهای مختلف از قبیل: موارد خوراکی، پوشاک، کتاب، لوازم آرایش، لوازم تزئینی و… برای شهروندان خدمات ارايه می‌نمایند.

دخترانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند از ایجاد بازار آنلاین خرسند بوده و استقبال مردم را نیز گرم توصیف می‌کنند.

فاطمه مهمان‌دوست، دختری که از یک‌سال بدین‌سو در عرصه فروش کتاب در بازار آنلاین فعالیت داشته با ابراز خرسندی می‌گوید که، به قصد ترویج فرهنگ مطالعه و با درک شرایط دشوار برای بانوان تصمیم گرفته است تا از طریق فضای مجازی به صورت آنلاین کتاب‌های متنوع را به دسترس مخاطبان خود قرار دهد.

وی همچنان اضافه نمود:« پس از فعالیت‌ها و تلاش فراوان توانستم تا در سراسر کشور فعالیت‌هایم را گسترش دهم و با اطمینان گفته می‌توانم که بیشترین فروش کتاب از طریق بازار آنلاین در سراسر کشور و ارسال کتاب به ولایات: مزار، بلخ، کابل و سایر ولایاتی که دریافت نمودن کتاب با چاپ اصلی در آن‌جا بسیار دشوار می‌باشد، سفارشات را ثبت و کتاب ارسال نمایم.»

این دختران با تایید خوبی‌های راه‌اندازی بازارهای آنلاین ابراز می‌دارند که، هرکاری در شروع دشوار بوده و احتمال رکود همیشه وجود دارد.

اورانوس رحیمی، دختری که از کار وی در بازار آنلاین حدود یک‌سال می‌گذرد می‌گوید:« طی این یک‌سال با وجود تلاش‌های زیادی که کردم موفق نشدم تا به گونهٔ درست مشتری جلب نمایم و خدمات ارائه کنم اما علاقه زیادی که به این کار دارم باعث می‌شود تا هیچ‌گاه عقب نشینی نکنم و یقین دارم در این عرصه موفق خواهم گردید.»
او همچنان می‌گوید که، در ابتدا صفحه‌ای در اینستاگرام فعال نموده و اجناسی از قبیل: مانتو، لباس و ماگ را از کشور ایران وارد می‌نموده، با وجود چالش‌های فراوان در وارد کردن محصولات از خارج از کشور بازهم به کارش ادامه خواهد داد.

از سویی نیز خریداران و مشتریان بازارهای آنلاین مزیت‌های آن را شامل: سهولت در دسترسی، دسترسی به اجناسی که در داخل کشور موجود نیست، جلوگیری از ضیاع وقت در بازارهای حضوری و… می‌دانند.

با این حال اما مردم از فعالیت‌های بازارهای آنلاین رضایت زیادی ندارند.

بانو نوری، که تجربه زیادی در قسمت خرید از بازارهای آنلاین‌ را نداشته می‌گوید:« درست است که بازارهای آنلاین سهولت‌های زیادی را فراهم نموده اما زیاد بودن قیمت، مطابقت نداشتن تصویری که در صفحات نشر می‌شود تا محصول اصلی و بی‌کیفیت بودن محصولات باعث گردیده تا به خرید از بازارهای آنلاین دیگر اعتماد نداشته باشم.»
او همچنان می‌گوید که، دیگر اصلا قصد خرید از بازارهای آنلاین را ندارد.

خانم سما، بانوی دیگری که به امید دست یافتن به محصول بهتر و پیدا کردن بازار آنلاین بهتری بارها با مراجعه کردن به صفحات مختلف و خرید از آن‌ها، باز هم تجربه خوبی بدست نیاورده و ناراضی می‌باشد.
او می‌گوید که، چندین بار زیورآلات، لباس، کیف و کفش خریداری نموده اما موفق به دست یافتن به یک محصولی با کیفیت بهتری نگردیده است و همچنان با هربار خرید از بازارهای آنلاین پشیمان گردیده است.

این درحالیست که شهروندان در ولایت هرات وجود بازارهای آنلاین را با پذیرفتن مزیت‌ها و معایب آن، یک سهولت برای شهروندان خصوصا بانوان عنوان می‌کنند و همچنان می‌گویند که، دختران با راه‌اندازی بازارهای آنلاین می‌توانند برای شان یک منبع درآمد، سرگرمی، برقراری ارتباط، توسعه روابط اجتماعی و معرفی با بازارهای آنلاین خارج از کشور نیز داشته باشند.

فاطمه لشکری
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button