افغانستانگزارش ها

“امنیت و آزادی زنان در افغانستان: حضور گردشگران زن خارجی در مسجد جامع هرات به عنوان نمادی از پیشرفت‌های ا.ا.ا”

حضور گردشگران زن خارجی در مسجد جامع بزرگ هرات نشان‌دهنده امنیت و آزادی است که امارت اسلامی برای زنان، چه داخلی و چه خارجی، فراهم کرده است. این حضور نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغات منفی و مغرضانه رسانه‌های خارجی و سیاستمداران فراری دولت قبلی، افغانستان مکانی امن و مطمئن برای زنان است. این واقعیت که زنان خارجی می‌توانند آزادانه به دورترین نقاط کشور سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی بازدید کنند، خود گواه بر این امر است.

افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی، بر حفظ و تبلیغ ارزش‌های اسلامی مانند حجاب اسلامی تاکید دارد.
این امر نه تنها تهدیدی برای آزادی زنان نیست، بلکه زنان افغان خود به استقبال این ارزش‌ها رفته و با حفظ حجاب، آزادی خود را در سایه اسلام تجربه می‌کنند. این در حالی است که هزاران مدرسه دینی برای دختران در سراسر کشور فعال هستند و دانشگاه‌ها نیز دختران فارغ‌التحصیل از دوره لیسه را جذب می‌کنند. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که گرچه فعلاً محدودیت‌هایی در زمینه‌های تحصیلی برای دختران وجود دارد، اما این امر به دلیل نیاز به بازنگری در برنامه‌های آموزشی و تطابق آن‌ها با ارزش‌های اسلامی است.

علاوه بر این، زنان همچنان در بخش‌های مختلف دولتی و رسانه‌ای حضور دارند. گرچه تعدادشان به مانند گذشته نیست، اما حضورشان قابل توجه است و آنان در محیطی امن و حمایت‌شده به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. زنان خبرنگار افغان در رسانه‌های مختلف کشور فعال هستند و توانسته‌اند به دستاوردهای چشمگیری دست یابند. وجود نهادهای حمایتی از زنان خبرنگار که در دوره حکومت امارت اسلامی ایجاد شده‌اند، نشان‌دهنده تعهد این حکومت به حمایت از فعالیت‌های زنان در این حوزه است.

در عرصه صنعت و تجارت نیز، زنان در دوران امارت اسلامی توانسته‌اند پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشند. صدور حدود هزار جواز تجارتی برای زنان در سه سال گذشته و همکاری‌های مستمر وزارت تجارت با زنان فعال در عرصه تجارت، نشان‌دهنده نقش برجسته زنان در توسعه اقتصادی کشور است. زنان با ایجاد کارخانجات خیاطی، دست‌دوزی، مهره‌بافی و قالین‌بافی، نه تنها به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه داده‌اند، بلکه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی در مرکز و ولایات، به نمایش دستاوردهای خود پرداخته‌اند.

به طور کلی، افغانستان برای زنان، چه داخلی و چه خارجی، مکانی امن و آرام است که در آن، هر زن می‌تواند در سایه پرچم اسلام، آزادی خود را تجربه کرده و به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد. با توجه به این واقعیت‌ها، درخواست از جامعه جهانی برای لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی افغانستان، امری ضروری و منطقی است. همچنین، امیدواریم که دولت درهای مکاتب را نیز به روی دختران باز کند تا آنان بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند و به توسعه و پیشرفت کشورشان کمک کنند.

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button