افغانستانگزارش ها

از روز 24 اسد پیروزی مجاهدین و بایدها و نبایدهای پاسداری از دست‌ های آورد بزرگ جهاد از سوی مرکز تبیان در کابل گرامیداشت بعمل آمد.

محفلی بمناسبت از سالروز پیروزی جهاد 20 ساله تحت عنوان 24 اسد و بایدها و نبایدهای پاسداری از دست های آورد بزرگ جهاد با حضور علما، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگیان، متنفذین اجتماعی و جمع کثیری از اقشار مختلف جامعه اعم از زنان و مردان در مرکز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبیان برگزار گردید.
به گزارش خبرگزاری توانا: روز چهارشنبه 24اسد سال 1403 هجری شمسی سیدعیسی حسینی مزاری، رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) با اشاره به اینکه جامعه‌ای که معرفت دینی پایین داشته باشد گرفتار رذایل اخلاقی گسترده از جمله اختلاف‌افکنی، سخن‌چینی، دروغ و قومیتگرایی می‌شود گفت،که برخی‌ها در بحث قومیت تا جایی پیش رفته‌اند که دیگر برای‌شان خدا و مذهب و منافع ملی اهمیتی ندارد. این در حالی است که کسانی ‌که به بحث قومیت می‌پردازند سوای از بحث دین مذهب و منافع و مصالح علیای دینی و ملی، اصلا مسلمان نیستند و یا مسلمانانی دارای معضلات جدی هستند.
آقای حسینی مزاری عدم توجه و احساس مسئولیت در قبال سایر مسلمانان را یکی دیگر از آفات معرفت دینی پایین افراد برشمرد و گفت،که پیامبر اسلام (ص) به صراحت فرموده که اگر ما شب را به صبح برسانیم و نسبت به امور مسلمین اهتمام نداشته باشیم مسلمان نیستیم. امروز می‌بینیم که در سرزمین فلسطین و غزه چه مشکلاتی وجود دارد. در یمن، در سوریه، در عراق، در کشمیر و در بعضی کشورهای اسلامی معضلات و مشکلات داریم. ما به حکمِ معرفت دینی نسبت به همه مسلمان‌ها وظیفه داریم و اگر این احساس دینی را نداشته باشیم مسلمان نیستیم.
رئیس مرکز تبیان با اشاره به اینکه دانش و آگاهی سیاسی عامل مهم دیگر برای حفظ دستاوردهای جهاد است، به این نکته پرداخت که دانش سیاسی کمک می‌کند که مردم افغانستان دوست و دشمن خود را بهتر بشناسند. وی گفت: مردم ما باید بدانند که در چه وضعیتی به سر می‌بریم و بعد از 24 اسد وضعیت ما چطور شده است. آیا کسانی ‌که امروز در خارج از افغانستان گرد هم می‌آیند و شروع کرده‌اند به فرافکنی ‌علیه حاکمیت و مردم افغانستان، واقعا دوستان ما هستند و یا اینکه گرفتار شبکه‌های جاسوسی بین‌المللی شده‌اند و با تأسی به آن‌ها علیه حاکمیت و مردم ما اقدام می‌‌کنند. اگر مردم شعور سیاسی بالا داشته باشند به این نتیجه می‌رسند که این افراد دشمن کشور و مردم افغانستان هستند.
همچنین حسینی مزاری با تاکید بر اینکه تکنوکرات‌های آمده از غرب و حتی شخصیت‌ها و احزاب جهادی دوران جمهوریت هیچ خدمتی به مردم و کشور نکردند، به محرومیت ولایات مرکزی افغانستان و سایر ولایات در 20 سال گذشته اشاره کرد و خطاب به این افراد گفت،که شما در 20 سال گذشته با این‌همه امکانات چه ‌کار کردید،که حال باز رفتید در خارج ادعای مثلا دلسوزی برای شیعیان می‌کنید و با حضور چند تا از شخصیت‌های شیعه اجلاس و نشست فرانکفورت را دایر می‌کنید؟! شما تا زمانی‌ که در داخل افغانستان بودید چه مقدار برای شیعه دل ‌سوختاندید و برایش کار کردید که حالا ادعای دلسوزی دارید!.
وی با بیان اینکه شاید این افراد بگویند ما حداقل مذهب شیعه را رسمی کردیم، گفت: مردم ما در دوران جمهوریت از نظر اقتصادی و فکری و فرهنگی داشتند نابود می‌شدند! فساد مالی، فساد اداری و فساد اخلاقی در دوران جمهوریت بی‌داد می‌کرد. البته در همه عرصه‌ها فساد وجود داشت اما این سه تا فساد مثل موریانه به جان مردم ما افتاده بود و آنان را داشت از پا در می‌آورد. وقتی‌ که پیروان این مذهب به شدید‌ترین وجه در همه‌ ابعاد مورد تهاجم بودند و مشکلات متعدد علیه این مردم سازمان‌دهی می‌شد، ما رسمیت آن مذهب را چه کنیم؟! آن آزادی بیانی ‌که تمام آن به نفع غرب و ترویج مسیحیت بود را چه کنیم؟!
آقای مزاری رئیس عمومی مرکز تبیان با اشاره به اینکه دین‌داری بدون دانش سیاسی به تفکر خوارج و داعش ختم می‌شود، تاکید کرد: چیزی‌ که دستاورد بزرگ جهاد را محافظت می‌کند، داشتن تعهد و تخصص است. این تعهد و تخصص کنار هم بایستی با محوریت دانش سیاسی باشد. این سه ‌تا خیلی مهم است و ما بایستی در این رابطه توجه داشته باشیم.
از سوی هم یارمحمد رحمتی، رئس دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در سخنان اش سنت الهی را مبتنی بر پیروزی حق در برابر باطل دانست.
وی افزود که اگر تاریخ پیامبران الهی و جهادگران راه حق و حقیقت را مطالعه کنیم هرچند که در ظاهر ضعیف بوده‌اند اما عاقبت از آن متقیان است و همانگونه که شاهد شکست آمریکا در افغانستان بودیم روزی شاهد شکست کفار از همه دنیا خواهیم بود.
رئیس دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان مهم ترین موضوع در حکمرانی را حفظ آن عنوان کرده و بیان داشت که در تطبیق قوانین در حکومت‌ها باید اصل قرآن کریم باشد. به گفته او، اگر حکومتی یا جامعه‌ای عدالت را تحقق نبخشد، دیر یا زود به سوی زوال و نابودی خواهد رفت.
وی با بیان اینکه یکی از آفت‌هایی که حکومت‌ها را دچار نابودی می‌کند زر اندوزی و تجمل‌گرایی است، خاطرنشان ساخت: یکی از دلایلی‌ که حکومت پیشین در افغانستان را با سقوط مواجه ساخت تجمل‌گرایی رؤسا و دست‌اندرکاران آن بود.
آقای رحمتی افزود،که محبوبیت رهبر یک جامعه زمانی تحقق می‌یابد که این رهبر خصلت‌های عمل‌گرا، با تقوا، پرهیزگار و عدالت‌ورزی را در خود نهادینه کرده باشد.
رحمتی، وحدت، اخوت و برادری در میان مسلمانان را یکی دیگر از رازهای بقای نظام‌ها و حکومت‌ها برشمرده و افزود: پیامبر گرامی اسلام با مهربانی و شفقت حاکمیت و زمامداری می‌کرد.

سیداحمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button