افغانستانگزارش ها

دستاوردهای یک‌ساله وزارت صحت عامه

وزارت صحت عامه یکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی درکشور است. این وزارت خانه در برنامه دستاوردهای یک ساله وزارت صحت عامه که در مرکزی رسانه های حکومت برگزار شده بود از افزایش تعداد بست های این وزارت جهت ارایه خدمات بهتر صحی در یک سال پسین سخن گفته است.

وزارت صحت عامه ا.ا.ا. افغانستان امروز شنبه، 27 اسد در برنامه دستاوردهای یک ساله اداره های امارتی که در مرکز اطلاعات و رسانه های امارت اسلامی در قصر مرمرین برگزار شده بود گفته است که، در سال ۱۴۰۲ ه.ش شامل ۲۸۹۴۶ بست بود و نظر به فرمان(۵۱۶۵)،  اداره دوا و غذا و شورای طبی کشور  جهت ارایه خدمات بهتر، این رقم در سال ۱۴۰۳ ه.ش به ۳۵۴۱۲ بست افزایش یافته است. همچنان، مسوولان وزارت صحت عامه از هدف های این وزارت گفته است که شامل، کاهش خطرات صحی امراض متعدد، معالجه و تداوی، گسترش خدمات صحی و تشکیل پرسنل متخصص و متعهد، رسیدگی به تخلفات طبی و جلوگیری از توزیع مواد‌ غذایی بی‌کیفیت  و محو فساد در بخش‌های طبی و غذایی می‌باشد.

به گفته محمد حسن غیاثی، معین صحت‌عامه، این وزارت‌خانه برای رسیدن به این هدف‌های خود یک مجموعه کارهای انجام داده است؛ این فعالیت‌ها شامل، بالا بردن استفاده از خدمات صحی، تامین خدمات اولیه و خدمات طب عدلی برای محافظت از مردم، هماهنگی با مراکز مربوطه و محیط زیست جهت صحی بودن آب آشامیدنی و مواد غذایی، تامین تجهیزات طبی و دواهای باکیفیت، توسعه خدمات صحی و ایجاد مرکزهای صحی در مرکز و ولایت‌ها، بالابردن سویه تخصیصی کارکنان طبی، تحیقات علمی در بخش‌های مختلف صحی، جلوگیری از شیوع از امراض مهلک و معیاری سازی خدمات صحی دولتی و غیر دولتی می‌باشد.

معین این وزارت *همچنان* افزود که، برنامه عملیاتی و پروژه انکشافی پنج‌ساله خود را بر اساس اولویت‌بندی و نیازهای صحی آماده کرده و به مقامات مربوطه فرستاده است.

وی در ادامه گفت که، نرخ‌نامه‌های تشخیصی و در مانی را آماده کرده و به مقام‌ عالی فرستاده و تیم‌های سیارصحی در ۳۴ ولایت کشور تشکیل شده که، جهت تدوای و نظارت بر صحت بیماران زندانی اند و برای اولین بار در سطح کشور لابراتوار تشخیص فلج اطفال ساخته شده که با وسایل عصری تجهیز شده‌است.

به گفته غیاثی، هشت مرکز جدید برای تداوی معتادان در هشت ولایت( کابل، زابل، کندهار، کندز، هرات، فاریاب و غزنی ) ساخته شده است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت، سیستم صحی موجود به خوبی پاسخگوی مشکلات صحی نبوده و کوشش بر این است که سیستم بر اساس ضرورت و دیگر موارد اصلاح شده و به کار گرفته شود.

وی افزود، خدمات صحی زیاد بوده، اما موثریت آن کم می‌باشد، کوشش می‌کنیم که اقدامات صحی را نظر به نیازهای هم‌وطنان هماهنگ کنیم.

معصومه حیدری

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button