افغانستانگزارش ها

۲۵تفاهمنامه به ارزش دونیم میلیارد دالر بین افغانستان واوزبیکستان امضاء شد

در مراسم اختتامیه نمایشگاه و کنفرانس توصل تجارتی افغانستان و ازبیکستان روز دوشنبه ۲۹اسد سال جاری در مرکز نمایشگاه بین المللی در کابل با حضور سفیر کشور ازبیکستان، وزیر صنعت وتجارت افغانستان، تجاران ملی و بین المللی هردوکشور و مقامات حکومت امارت اسلامی و نمایندهرسانه ها برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری توانا: در ابتدای محفل محمد یونس مهمن معاون اتاق صنعت وتجارت افغانستان صحبت کرده گفت که افغانستان میان راه ترانزیت آسیای مرکزی و آسیای جنوبی قرار گرفته است زیراکه میان کشور های آسیایی به ارزش بیش از ۲میلیون دالر توافقنامه داریم که از اثر تلاش کمیسیون اقتصادی افغانستان صورت گرفته است که ما سپاسگزاریم.

وی افزود که ایجات چنین نمایشگاه نقطه وصل تجارتی در سطح ملی و بین المللی است و درسال گذشته صادرات جلغوزه ما ۶٠هزار دالر مصرف برمیداشت و حالا این مبلغ به ۶هزار دالر رسیده که به آسانی تولیدات جلغوزه را به خارج از کشور انتقال داده میتوانیم.

اقای مهمند اظهار کرد که درحال حاضر از این نمایشگاه ده ها هزارنفر دیدن کرده و در ماه های اینده نمایشگاه بزرگ امام ابوحنیفه را برگزار خواهیم کرد و بازهم تولیدات داخلی ما به نمایش ملی و بین المللی قرار خواهد گرفت.

معاون اتاق صنعت و تجارت از حکومت امارت اسلامی خواست که در بخش مالیان، تولیدات و صادرات سهولت بیشتر ایجاد کند و از تاجران خواهش داریم که در داخل افغانستان سرمایگذاری نمایند تا برای مردم کشور خدمتگزار بیشتر واقع شوند.

در ادامه خواجه یادگار شادمانوف سفیر کشور ازبیکستان اظهار داشت که از سه روز بدینسو باعث شد که این نمایشگاه عالی برگزارشود و روابط تجارتی ما بین مردم و تاجران افغانستان بهتر وبیشتر رونق گرفته است.

وی تاکید کرد که در جریان این سفر که در کابل داشتیم حکومت امارت اسلامی برای ما زمینه کار، روابط تجارتی و چنین نمایشگاه عالی فراهم کرد.

سفیر ازبیکستان بیان داشت که در جریان این سفر به ارزش دو اعشاریه پنج میلیون دالرر تفاهم نامه امضاء نموده که از میان آن به مبلغ یک اعشاریه ده میلیون دالر در بخش واردات و صادرات بوده است.

وی تصریح کرد که ما امیدواریم که روابط اقتصادی خودرا به عنوان یک کشور دوست و همسایه در آینده های نزدیک بیشتر کنیم.

همچنان خیرالدین مایل معاون اتاق تجارت افغانستان گفت که خوشبختانه نتیجه برنامه ها اینست که صدراعظم کشور اوزبیکستان به افغانستان آمده ودر نمایشگاه شرکت کرده است و یقینان در آینده ها خرید و فروش محصولات هردوکشور بیشتر خواهدشد.

وی افزود که قبلا میوه خشک ما در خارج صادر نمی شد اما با سعی و تلاش مسئولین حکومت امارت اسلامی میوه خشک در اکثر کشور ها صادر میشود.

وی خاطرنشان ساخت که آرزوی تمام مردم افغانستان اینست که در تمام بخش ها تجارتی، فرهنگی، اجتماعی داشته باشیم.

در اخیر نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت افغانستان بیان داشت که چنین نمایشگاه فرصت بینظیر روابط تجارتی بین دو کشور افغانستان و اوزبیکستان قرار گرفته است و در همین شکل چنین نمایشگاه در تاشکن پایخت اوزبیکستان نیز برگزارشدو از افغان ها و محصولات افغانی حمایت کردند.

وی افزود که کشور ازبیکستان از ۱٠ الی ۷۵٪ تخفیف در بخش تجارت سهولت صورت گرفته است.

اقای عزیزی تصریح کرد که ۲۵تفاهمنامه در بخش سکتور خصوص و دولتی به ارزش دونیم میلیار دالر امضاء شد و در آینده نیز تفاهمنامه های زیادی نیز امضاء خواهیم.

ویر صنعت وتجارت کشور تاکید کرد که به اساس پلان و پالیسی ۵ساله به تعداد ۵۵٠٠٠٠تن زمینه کار در بخش صنعت و تجارت با کمک سکتور خصوصی فراهم خواهیم کرد.

وی از کشور های همسایه خواست که نباید یک روز بندر را بسته کرده و یک روز دیگر تعرفه های تجارتی را بلند کند و باید بیایند تمام مشکلات تجارتی را از طریق مذاکره و تفاهمنامه ها حل و فصل نماییم که تاجران ما متضرر زیاد نشوند.

 

ذاکره تیموری

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button