افغانستانجهانگزارش ها

امارات متحده عربی اعتبارنامه سفیر امارت اسلامی را پذیرفت

امارات متحده عربی به عنوان دومین کشور جهان، اعتبارنامه سفیر ا.ا.ا. را پذیرفت.

 

روز چهارشنبه، ۳۱ اسد، دولت امارات متحده عربی اعتبارنامهٔ بدرالدین حقانی، اولین سفیر ا.ا.ا. در این کشور را پذیرفت. این اقدام به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماتیک ا.ا.ا. پس از اعزام سفیر این دولت به چین تلقی می‌شود. بدرالدین حقانی که پیش از این به عنوان نماینده اعزامی ا.ا.ا. در ابوظبی فعالیت داشت، اکنون به صورت رسمی سفارت افغانستان در امارات را مدیریت می‌کند. طبق اعلام وزارت خارجه ا.ا.ا.، رونوشت اعتبارنامه بدرالدین حقانی در مراسمی توسط سیف عبدالله الشامسی، معاون تشریفات وزارت خارجه امارات، پذیرفته شد.

 

در گزارش وزارت خارجه ا.ا.ا. آمده است: “امارات متحدهٔ عرب اعتمادنامه سفیر افغانستان را پذیرفت. امروز (چهارشنبه) مولوی بدرالدین حقانی، سفیر امارت اسلامی افغانستان طی مراسمی اعتمادنامهٔ خویش را به آقای سیف عبدالله الشامسی، معین {معاون} تشریفات وزارت خارجهٔ امارات متحدهٔ عرب سپرد. آقای حقانی روابط افغانستان و امارات متحدهٔ عرب را تاریخی خواند و از همکاری‌ها و کمک‌های همیشگی آن کشور ابراز امتنان و خرسندی کرد. آقای الشامسی ابراز امیدواری کرد که روابط امارات با افغانستان بسیار مهم است و با گماشته شدن سفیر جدید، روابط دوجانبه میان دو کشور تقویت بیشتر یابد. سفیر جدید افغانستان به‌زودی اعتمادنامهٔ خویش را طی مراسمی رسمی از جانب کشور میزبان، به امیر امارات متحدهٔ عرب تقدیم خواهد نمود.”

 

با این حال، نکته قابل توجه این است که سایت وزارت خارجهٔ امارات هنوز از سفیر امارت اسلامی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی افغانستان یاد می‌کند.

 

این در حالی است که سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور دولت ا.ا.ا.، به دلیل اتهامات تروریستی از سوی ایالات متحده تحت تعقیب است. وی اخیراً در سفری به ابوظبی با شیخ محمد بن زاید، رییس دولت امارات، دیدار و گفتگو کرد.

 

امارات، به ویژه دبی، نقش حیاتی در اقتصاد افغانستان دارد، خصوصاً با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که بر ا.ا.ا. اعمال شده است. دبی به عنوان یکی از کانال‌های اصلی انتقال پول و کالا میان افغانستان و جهان شناخته می‌شود.

 

با وجود انزوای ا.ا.ا. از سوی کشورهای غربی، ا.ا.ا. همچنان به تلاش‌های خود برای ایجاد روابط دوجانبه با قدرت‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد. هفته گذشته، عبدالله ار بیوف، نخست‌وزیر ازبکستان، نیز به افغانستان سفر کرد که این بالاترین سطح دیدار یک مقام خارجی با دولت ا.ا.ا. در سه سال اخیر محسوب می‌شود.

 

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به رسمیت شناختن دولت ا.ا.ا. در سایه محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران غیرممکن است. دولت ا.ا.ا. تحصیل دختران بالاتر از دوره ابتدایی و حضور زنان در دانشگاه‌ها را ممنوع کرده و کار زنان را نیز محدود ساخته است.

 

تا کنون، چین و امارات متحده عربی تنها کشورهایی هستند که به صورت رسمی سفیر ا.ا.ا. را پذیرفته‌اند. دیگر کشورهای جهان هنوز از به رسمیت شناختن کامل دولت امارت اسلامی خودداری کرده‌اند.

 

پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی افغانستان و بازگشت ا.ا.ا. به قدرت در سال ۱۴۰۰، کشورهای غربی از به رسمیت شناختن دولت جدید امتناع کرده و سفارت‌خانه‌های افغانستان را تعطیل کردند. در مقابل، کشورهای منطقه همچنان سفارت‌خانه‌ها را باز نگه داشته و در اکثر موارد، مسئولیت آنها را به نمایندگان ا.ا.ا. واگذار کرده‌اند. این نمایندگان، با عنوان‌های غیررسمی و نه به عنوان سفیر، به اداره‌ سفارت‌خانه‌های افغانستان مشغول‌اند.

 

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button