افغانستانگزارش ها

دستاوردهای یک ساله وزارت تحصیلات عالی

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئوولین وزارت تحصیلات عالی گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گفته مسئوولین این وزارت، ایجاد 11برنامه دوکتورا و 26 برنامه ماستری و همچنان 13 فاکولته جدید در پوهنتون‌های دولتی، و ایجاد 10 برنامه ماستری در پوهنتون‌های خصوصی، از دستاوردهای ملموس این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری توانا:امروز یکشنبه 4 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی در برنامه تشریح دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی گفت،که با توجه به ارزش‌های دینی و ملی و معیارهای بین المللی،131نصاب تحصیلی مشمول 89 نصاب به سویه لیسانس، 35نصاب به سویه ماستری و 7 نصاب به سویه دوکتورا اصلاح و بازنگری گردیده و برای منظوری به مراجع ذیصلاح فرستاده شده است.
به گفته این وزارت، به منظور غنامندی سکتور تحصیلی کشور، به تعداد 640 کادر علمی از طریق رقابت آزاد جذب شده و به تعداد 1317کارکن در بست‌های اداری، مسلکی و تخصصی به کار گماشته شده اند.
مسئولان این وزارت می‌گویند، که هم اکنون به تعداد 189 هزار و 991 محصل شامل پوهنتون‌های کشور بوده و سال گذشته به تعداد 51 هزار و 950 محصل فارغ گردیده است.
همچنان به تعداد 2212 محصل که مصروف فراگیری تحصیلات عالی بیرون از کشور بودند، دوباره به افغانستان برگشته، و اسناد آنان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته مسوولین این وزارت، سال گذشته، به منظور معادلت و ارزیابی اسناد، مجموعاً از 40 هزار علمای کرام امتحان اخذ گردیده است.
در همین حال مسوولین وزارت می گویند،که در یک سال اخیر، به منظور فراهم ساختن آموزش‌های عملی برای محصلان، جذب محصلان فارغ شده در ادارات دولتی،و ارتقای ظرفیت مسلکی کارکنان، وزارت تحصیلات عالی تفاهم‌نامه‌های همکاری را با وزارت‌های سکتوری نیز به امضا رسانده است.
بر مبنای معلومات،در جریان سال گذشته، به تعداد 9 پروژه ساختمانی شامل لابراتوارها، فارم‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها، کمپیوتر لب‌ها و صنوف درسی، تکمیل و به بهره برداری سپرده شده و همچنان، کار 6 پروژه ترمیماتی دیگر در مرکز و ولایات جریان دارد.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button