افغانستانگزارش ها

نوشتن قرآن توسط یک‌تن از دانش‌آموزان در هرات

دانش آموز مکتبی که یک جلد قرآن کریم را با هزینه شخصی خودش دست نویس کرده است، دیروز 5 سنبله، سال جاری به نمایش گذاشت. این دانش آموز باشنده والسوالی غوریان ولایت هرات می باشد و یک جلد قرآن کریم را با خط ثلث، نستعلق و عثمان طه به نسخ پاکستانی دست نویس کرده است.

خبرگزاری توانا: عبدالقادر کریمی یک‌تن از متعلمین صنف ده ولسوالی غوریان هرات یک قرآن کریم را به مدت یکسال و هفت ماه دست نویس نموده که نوع خط آن نسخ پاکستانی لاهور می‌باشد که در مجموع در حدود ۵۵ در ۷۰ سانت عرض و طول دارد.

عبدالقادر می‌گوید که، برای دست نویس ساختن این قرآن‌کریم به مبلغ ۴۵۰۰۰ افغانی به مصرف رسیده و ۴ نوع قلم در برای دست نویس ساختن استفاده شده است.

وی می‌افزاید که، دور آموزشی خطاطی را آموزش ندیده اما او خط ثلث، خط نستعلیق و نسخ عثمان طه یا رسم الخط عربی را اکنون می‌تواند کار نماید.

عبدالقادر ضمن تاکید بر حمایت وی می‌افزاید که، از آغاز تا پایان برای دست نویس ساختن تنها در حدود ۲۰۰۰ قلم در دست نویس کردن قران شریف استفاده شده است.

از سویی هم مولوی رحمت الله جابر رئیس معارف ولایت هرات ضمن حمایت همه جانبه می‌افزاید که، این اداره در تلاش ارتقای استعدادهای شاگردان بوده و از این قبیل شاگردان در هرات بسیار است و نیاز است که از آنها حمایت لازم صورت گیرد.

وی بیان داشت که، بخاطر حمایت از این جوانان خلاق با وزارت معارف و وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت خواهند نمود تا انگیزه بیشتری برای خلق آثار بیشتر برای‌شان داده شود.

لازم به ذکر است که چندی پیش تیم چهارنفری از دختران نیز سه جلد قرآن‌کریم را دست نویس نموده بودند

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button