افغانستانگزارش ها

رشد ۱۱ درصدی صادرات افغانستان به ترکیه

در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۳، صادرات افغانستان به ترکیه نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است. وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که تجارت با ترکیه در این دوره به ۴۵ میلیون دالر رسیده است، که از این میان، ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر به صادرات اختصاص یافته است.

 

در گزارش وزارت صنعت و تجارت آمده است که ارزش کلی دادوستد با ترکیه در پنج ماه نخست سال جاری به ۴۵ میلیون دالر رسیده که ۸ میلیون دالر آن را صادرات و ۳۷ میلیون دالر آن را واردات تشکیل می‌دهد. به گفته آخندزاده عبدالسلام جواد، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، این ارقام نشان‌دهنده افزایش ۱۱ درصدی در صادرات و ۲۹ درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

 

در همین حال، محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در دیدار با سفیر ترکیه بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تأکید کرده است. او همچنین از سفیر ترکیه دعوت کرده که بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه را برای شرکت در سومین نمایشگاه امام ابوحنیفه به کابل بیاورد.

 

از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که سرمایه‌گذاری ترکیه در بخش‌هایی مانند معادن، انرژی و کشاورزی می‌تواند به بهبود تولیدات داخلی و افزایش صادرات افغانستان کمک کند. عبدالنصیر رشتیا، یکی از این کارشناسان، تأکید دارد که جذب سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

 

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۲، حجم تجارت افغانستان و ترکیه به بیش از ۳۵ میلیون دالر می‌رسید و مهم‌ترین اقلام صادراتی شامل کشمش، کنجد، قالین، پوست گاو و نباتات طبی بود. افزایش تجارت میان دو کشور نشانه‌ای از رشد پتانسیل اقتصادی افغانستان و تمایل ترکیه برای تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در افغانستان است.

 

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button