افغانستانگزارش ها

۷۰ درصد زنان افغان با مشکلات روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند

بخش زنان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده است که وضعیت سلامت روان زنان در افغانستان به شدت وخیم شده و بیش از ۷۰ درصد آنان از مشکلات روحی رنج می‌برند. در شرایطی که محدودیت‌های جنسیتی بر آنان تحمیل شده، احساس امنیت نیز به‌شدت کاهش یافته است.

بخش زنان سازمان ملل متحد در گزارشی که روز دوشنبه، ۱۲ سنبله، منتشر شد، هشدار داده است که سلامت روان زنان افغان به‌طور قابل توجهی رو به وخامت است. طبق این گزارش، در ماه اپریل سال روان، از هر ۱۰ زن بررسی‌شده، هفت نفر احساس اضطراب، انزوا و افسردگی شدید را تجربه می‌کردند.

در نظرسنجی‌های متعددی که صورت گرفته، ۷۳ تا ۹۱ درصد از پاسخ‌دهندگان زن اظهار کرده‌اند که وضعیت سلامت روانی‌شان نسبت به گذشته بدتر شده است. به علاوه، برخی از زنان در نظرسنجی دیگری که در ماه اپریل ۲۰۲۴ انجام شده، بیان کرده‌اند که هنگام بیرون رفتن به تنهایی، «اصلاً»احساس امنیت ندارند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در مقابل، ۳۱ درصد از مردان احساس امنیت می‌کنند و ۶۳ درصد دیگر اعلام کرده‌اند که تا حدودی احساس امنیت دارند. سازمان ملل تأکید کرده است که زندگی زنان و دختران افغان به دلیل نابرابری‌های جنسیتی روزافزون تحت فشار قرار گرفته و این روند نگران‌کننده است.

از زمان به قدرت رسیدن ا.ا.ا.، بیش از یک هزار روز است که زنان و دختران افغان از رفتن به مکتب‌ها و دانشگاه‌ها محروم شده‌اند. همچنین، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، صدای زنان را «عورت» قلمداد کرده که خود بر مشکلات روانی آنان افزوده است. پیشتر نیز بخش زنان سازمان ملل هشدار داده بود که محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان تأثیرات مخربی بر زندگی آنان داشته و سلامت روانی آن‌ها را تهدید می‌کند.

مدینه رضایی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button