افغانستانگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله ادارۀ ملی نورم و ستندرد

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید،مسئوولین ادارۀ ملی نورم ستندرد گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه نمودند.
به گزارش خبرگزاری توانا:امروز چهارشنبه 14 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی وحید احمدی بدری رئیس دفتر ادارۀ ملی نورم و ستندرد در برنامه تشریح و دستاوردهای ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که در خصوص موضوعات فرهنگی، اقتصادی، محیط زیستی، اراضی، اقلیمی و جغرافیایی به تعداد 805ستندرد و همچنان در بخش انکشاف شهری، مهندسی، و دیزاین ساختمان‌ها، پل‌ها، شاهراه‌ها و سرک‌ها، به تعداد 6 کود تدوین شده است.
تامین هماهنگی با سازمان‌های منطقه‌یی و بین المللی در خصوص ترتیب 105ستندرد، نهایی ساختن 91 ستندرد در بخش‌های مختلف و تعیین نورم به 4932 واسطه نقلیه از اقدامات مهم این اداره در یک سال اخیر می‌باشد.
به گفته مسئوولین این اداره، از بدو تاسیس شورای عالی ستندرد، به تعداد 24 ستندرد در بخش سیستم مدیریت کیفیت، محصولات زراعتی، غذایی، ساختمانی و نفتی، نساجی و چرم، کیمیا و مشتقات پلاستیک به تصویب رسیده است.
مسئوولین می‌افزایند، در یک سال اخیر، مقدار 3 میلیون و 787 هزار و 415 تن مواد نفتی، گاز مایع و مشتقات آن از طریق بنادر وارد کشور شده که از این جمله مقدار 128 هزار و 811 تن آن خلاف ستندرد تثبت گردیده است.
از سوی هم مولوی محمد آصف قانت معاون تخنیکی ادارهٔ ملی نورم و ستندرد می کوید،که در یک سال گذشته، مقدار 7 میلیون و 380 هزار و 572 تن مواد ساختمانی از بنادر کشور وارد ګردیده که از این میان مقدار 152 تن آن خلاف ستندرد تثبت گردیده است.
به گفته مسئوولین،ادارۀ ملی نورم و ستندرد هم اکنون عضویت سازمان‌های جهانی چنانچه ISO, IEC, SMIIC, SARSO و ECO RESCOM را دارا می‌باشد.
بر مبنای معلومات این اداره، در جریان یک سال گذشته، مسوده 7 طرزالعمل و 2 مقرره به منظور تنظیم بهتر فعالیت‌ها ترتیب شده که عنقریب نهایی می‌گردد.
ترتیب 110 ستندرد در بخش‌های مختلف، تقویت سطح هماهنگی با سازمان‌های بین المللی به منظور ترتیب ستندردها، عقد تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای ترکمنستان، ایران و اوزبیکستان،صدور تصدیق‌نامه‌های کیفی، نهایی سازی مسوده اسناد تقنینی اداره، نظارت از تطبیق ستندردها و نهایی ساختن قانون ستندرد و قانون میترولوژی، از اولویت‌های مبرم این اداره در سال جاری می‌باشد.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button