افغانستانگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله د افغانستان بانک

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئولان د افغانستان بانک گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
اتخاذ سیاست پولی افغانستان و سیاست ارز و ترتیب اسعار، نگهداری و ادارۀ ذخایر رسمی کشور، چاپ، ضرب و نشر پول، صدور و ثبت جواز به بانک‌ها و موسسات مالی غیر بانکی، تطبیق قوانین و مقررات بانکی، و مدیریت، انکشاف و تقویت سیستم مالی و بانکی کشور از اولویت‌های مبرم این اداره می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری توانا، امروز پنجشنبه 15 سنبله سال 1403 هجری شمسی صدیق الله خالد معاون نخست د افغانستان بانک برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که دافغانستان بانک در یک سال گذشته، از رهگذر تطبیق سیاسیت‌های پولی موثر، از ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی حفظ کرده، ضمن دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص کنترول تورم گام‌های موثری برداشته است.
به گفته وی، در یک سال گذشته، بالاثر سعی و اهتمام پیگیر د افغانستان بانک، ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی 17.25درصد افزایش یافته است.
به گفته این اداره، محدودیت‌ها بر سپرده‌های مشتریان در هفته در حساب‌های افغانی از 70 هزار به 150 هزار و در ماه از 250 هزار به 500 هزار افغانی و همچنان در حساب‌های دالری در هفته از 1000 دالر امریکایی به 2000 دالر امریکایی و در ماه از 3000 دالر امریکایی به 6000 دالر امریکایی افزایش یافته است.
مسئوولین این ادارهٔ می‌گویند،که در یک سال گذشته، د افغانستان بانک مبلغ 7 میلیارد و 186 میلیون و 544 هزار افغانی بانک نوت‌های مندرس را از مرکز و ولایات جمع‌آوری و حریق نموده و بانک نوت‌های جدید را در بازار به منظور حل مشکلات در داد و ستد تزریق کرده است.
به گفته مسئولان د افغانستان بانک، قانون میکانیزه ساختن صرافی‌ها و عرضه کننده‌گان خدمات پولی از سوی زعیم حکومت سرپرست و رهبری حکومت سرپرست توشیح گردید،که در پرتو آن گام‌های مهم در تنظیم، معیاری سازی و میکانیزه کردن فعالیت موسسات مالی غیر بانکی برداشته شده است.
مسئوولین می‌افزایند،که در جریان یک سال اخیر، 149جواز برای صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی صادر شده، که رقم مجموعی صدور جوازها به 1780می‌رسد.
مسئولان می‌گویند، استراتیژی ملی استفاده از پول الکترونیکی تدوین گردیده، ۵ موسسه پول الکترونیکی جواز فعالیت دریافت نموده، و ۱۲۵۸ دستگاه کارت خوان (POS) در فروشگاه‌ها، رستورانت‌ها، شفاخانه‌ها و ادارات دولتی و خصوصی نصب گردیده است.
از سوی هم احمد جواد سداد رئیس سیاست پولی دافغانستان بانک گفت،که حفظ نرخ تورم در حد مطلوب اعتماد بیشتری به افغانی و بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان را فراهم کرده و این خود نشان میدهد که بانک مرکزی در مدیریت تغییرات اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی ایفا می‌کند.
وی افزود،که د افغانستان بانک به عنوان نهاد ناظر بر نظام بانکی کشور، از فعالیت‌ها و سلامت مالی بانک‌ها نظارت به عمل آورده، چنانچه، با تدوین قوانین و مقررات بانکی، بازرسی و ارزیابی وضعیت مالی و نقدینگی بانک‌ها، رفع ضعف‌ها و ارائه طرح‌های اصلاحی در راستای تضمین ثبات و امنیت سیستم بانکی کشور تلاش‌های پیگیر انجام داده است.
به گفته این اداره، در یک سال گذشته، 5 بررسی پیگیری، 2 بررسی هدفمند و 12بررسی غیر مترقبه شامل نظارت بر خزانه نقدینگی، 20 بررسی به منظور مبارزه با پولشویی و عواید ناشی از جرایم و همچنان 124 بررسی و تحلیل از بانک های تجارتی انجام شده است.
در همین حال اسدالله مشفق رئیس سیستم تادیات دافغانستان بانک می گوید، که از 377صرافی و شرکت خدمات پولی نظارت به عمل آمده، 8 مورد نظارت داخلی و 6 مورد نظارت خارجی بر موسسات پول الکترونیکی انجام شده و 700 سیستم در بانک مرکزی ثبت و بررسی گردیده است.
برمبنای معلومات، در یک سال گذشته، د افغانستان بانک تسهیلات لازم را در خصوص افتتاح حساب‌های انفرادی، سپرده‌های اولیه، فعال ساختن حساب‌های غیر فعال، و هزینه‌های سالانه حساب‌های انفرادی و شرکت‌ها به میان آورده است.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button