افغانستانگزارش ها

گزارش از دستاورد های یک ساله وزارت سرحدات،اقوام و قبایل در یک سال گذشته

 

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئولان وزارت سرحدات، اقوام و قبایل گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه 18 سنبله 1403هجری شمسی مولوی محمد اسماعیل غزنوی معین بررسی امور سرحدی وزارت سرحدات،اقوام وقبایل در برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که این وزارت در یک سال گذشته، 34گردهمایی ولسی، 3 ګردهمایی فوق العاده و 16 نشست ولایتی را برگزار کرده است.
وی افزود،که در یک سال اخیر، این وزارت 700 مورد مشکلات محلی را شناسایی و با مراجع ذیربط شریک ساخته که در نتیجه این تلاش‌ها، به تعداد 400 پروژه از سوی مقامات ذیصلاح منظور گردیده است.
به گفته مسئوولین این وزارت، تکمیلی سرک برخی از ولسوالی‌ها در ولایت زابل و پنجشیر، اتخاذ تدابیر لازم برای حل مشکلات برق اهالی ولایت کاپیسا، میدان وردک و لوگر، و فعال شدن شبکه مخابراتی در ولسوالی پامیر ولایت بدخشان، از دستاوردهای عمده در خصوص حل مشکلات محلی می‌باشد.
مسئولولین می‌گویند، با حاکمیت دوباره امارت اسلامی در کشور، سطح منازعات میان اقوام به گونه قابل ملاحظه کاهش یافته چنانچه این وزارت در یک سال گذشته، با تدویر 304 گردهمایی و 525 نشست، منازعات، تنش و دشمنی میان اقوام و مردم را به گونه قطعی حل نموده است.
به گفته مسئوولین این وزارت، حل منازعه 50 ساله میان اقوام اڅکزی، طاهری و سایر اقوام در ولسوالی رباط سنگی ولایت هرات، منازعه 20 ساله در ولسوالی آبکمری ولایت بادغیس، منازعه 24 ساله میان اقوام هزاره و کوچی در ولایت غزنی، و منازعه 40 ساله در ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر، از کارکردهای مهم این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.
به گفته این مسئوولین، حفاظت و حراست از سرحدات کشور از اولویت‌های مبرم این وزارت بوده و در یک سال اخیر در این راستا تلاش‌های جدی و پیگیر انجام شده است.
مسئوولین این وزارت، ریاست بنادر در ساختار تشکیلاتی این وزارت افزود گردیده و این ریاست به منظور فراهم ساختن تسهیلات لازم به بیماران، مهاجران و مسافران در بنادر ننگرهار، خوست، پکتیا، پکتیکا، زابل، قندهار، هرات، فراه، نیمروز، قندوز، تخار، فاریاب و بلخ با ارگان‌های سرحدی کشور هماهنگی لازم را تامین نموده است.
برمبنای معلومات،این وزارت در جریان یک سال گذشته، مطالعات و تحقیقات چند بُعدی را در بخش‌های فرهنگ، نفوس، مساحت، معارف، اقتصاد، انکشاف، زراعت و مالداری انجام داده که در نتیجه معلومات جامع از ولایت‌های بادغیس، غزنی، پکتیا و فراه جمع‌آوری و نقشه ولسوالی‌های سرحدی نیز ترتیب گردیده است.
به گفته مولوی احمد طه معین مسلکی وزارت سرحدات،اقوام و قبایل،در لیسه‌های مربوط به این وزارت هم‌اکنون 7104 تن مصروف فراگیری تعلیمات بوده و طی یک سال اخیر،3 تعداد 699 دانش آموز از این لیسه‌ها فارغ و به تعداد 1632 تن دیگر جدیداً جذب گردیده اند. به همین ترتیب، لیسه جدید تحت نام پامیر برای دانش آموزان پامیری در فیض آباد ولایت بدخشان جدیداً ایجاد شده که روند استخدام اساتید و کارکنان هم‌اکنون جریان دارد.
وی گفت،که حسب هدایت مقام عالی ریاست الوزرا، به فامیل‌های متضرر کوچی در ولایت‌های بادغیس، فاریاب، جوزجان، بلخ، تخار، بغلان، بدخشان، ننگرهار، قندهار، هلمند، پکتیکا، ارزگان، بامیان، کنر، و میدان وردک مساعدت‌های نقدی و غیر نقدی صورت گرفته است.
به ، در سطح کشور به تعداد 100 کلینیک سیار و 11 کلینیک ثابت برای معالجه کوچی‌ها و 60 کلینیک حیوانی برای تداوی مواشی آنان مصروف فعالیت بوده، همچنان برای رشد مالداری و اقتصاد کوچی‌ها برنامه های آموزشی نیز دایر شده، و 40 مورد مشکلات علفچر در ولایات مختلف کشور شناسایی و با مراجع مربوطه شریک ساخته شده است.
ترتیب لایحه برای تنظیم امور لیلیه 11 مرکز تعلیمی مربوط به این وزارت،طرزالعمل علفچرها، اسکان و تنظیم امور کوچی‌ها، اسناد تخنیکی پالیسی امنیت دیتا، مسوده طرزالعمل حل منازعات قومی و فعال ساختن سیستم کتابخانه الکترونیکی از فعالیت‌های دیگر این وزارت در یک سال اخیر می‌باشد.

سیداحمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button