افغانستانگزارش ها

گزارش از دستاورد های یک ساله وزارت ارشاد،حج و اوقاف در یک ساله گذشته

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئولان وزارت ارشاد، حج و اوقاف گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا، امروز سه شنبه 20 سنبله سال 1403 هجری شمسی مولوی عزیز الرحمن منصور معین امور اماکن و دینی و عرفان وزارت ارشاد،حج و اوقاف امروز دربرنامه تشریح و دستاورد های ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که در یک سال اخیر در شماری از ولایات و 260 مرکز نظامی از چگونگی تدویر برنامه‌های تفسیر و ترجمه قرآنکریم نظارت به عمل آمده است.
وی می گوید،که در جریان سال گذشته، در خصوص اعزام 30 هزار حجاج به عربستان سعودی شرایط، تسهیلات و تدابیر لازم اتخاذ گردیده و نیز به تعداد 652 تن عالم جید به حیث معلم به آن کشور اعزام شده اند.
به گفته این مقام وزارت حج و اوقاف، در یک سال اخیر، برای اعمار 13 محراب مسجد در گمرکات و 25 محراب مسجد در مستوفیت‌های ولایات تدابیر لازم اتخاذ شده و نیز از جریان کار اعمار یک محراب مسجد در مربوطات محکمه استیناف ولایت لوگر، مسجد نبوی و مسجد عیدگاه در ولایت بدخشان، سه محراب مسجد در ولایت فاریاب، و مجتمع حجاج در ولایت بلخ، نظارت دوامدار صورت گرفته است.
برعلاوه، تدویر 4 سیمینار ارتقای ظرفیت برای امامان مساجد مرکز و ولایات، تجهیز 75 محراب مسجد در 14 ولایت و اعمار 5 محراب مسجد در مربوطات وزارت ترانسپورت، اداره انرژی اتمی، اداره نوم و استندرد، مقام ولایت سمنگان و محکمه ولایت فراه، از فعالیت‌های عمده این وزارت طی یک سال اخیر می‌باشد.
به گفته مسئوولین این وزارت، با 132 شرکت متقاضی عمره و زیارات قرارداد عقد شده، به شرکت‌های متقاضی عمره و زیارات 42 قطعه اجازه نامه صادر گردیده، تسهیلات لازم غرض اعزام 44307 تن معتمر و متقاضی عمره به عربستان سعودی فراهم شده و از فعالیت 40 شرکت قراردادی به صورت مداوم نظارت به عمل آمده است.
در همین حال مولوی زرمحمد حقانی معین مسلکی وزارت ارشاد،حج و اوقاف می گوید،که 353 عنوان فتوا پیرامون استفتاأت واصله در موضوعات مختلف صادر گردیده، در 42 مورد پیرامون صحت چاپ قرآنکریم، تفاسیر، کتب و رسایل ابراز نظر صورت گرفته و همچنان 7 اثر علمی تالیف و تدوین گردیده است.
وی افزود،که مسابقات سرتاسری در خصوص حفظ، تجوید و قرائت قرآنکریم به هدف معرفی قاریان ممتاز به مسابقات بین المللی تدویر گردیده،3 قاری و یک داور در چهلمین دور مسابقات بین المللی قرآنکریم به ایران و 2 قاری در نهمین دور مسابقات بین المللی قرآنکریم به ترکیه معرفی شده اند.
به گفته این وزارت، در یک سال اخیر، تعداد 8508 دانش آموز از بخش‌های مختلف علوم دینی، 80 تن از مرحله اول ستاژ تدریب ائمه و 15 تن از انستیتیوت معهد عالی قرائت فارغ گردیده اند.
به گفته مسئوولین وزارت حج، موازی 127جریب زمین در ولایت غور، کابل، سرپل، قندوز، جوزجان، میدان وردک و لغمان غرض اعمار مسجد، مدرسه و هدیره ثبت و همچنان موازی 18 جریب زمین در شاهراه میدان وردک، غزنی، زابل و قندهار به منظور اعمار مسجد تثبیت گردیده است.
به گفته مسئوولین، در جریان یک سال گذشته هیئت رهبری این وزارت در بیست و هفتمین کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی به جمهوری اسلامی ایران و کنفرانس مشورتی علمای جهان اسلامی در ترکیه اشتراک ورزیده و ضمن سفر به کشور اوزبیکستان، به عربستان سعودی جهت عقد قرارداد عماره‌های مکه مکرمه، مدینه منوره و مخیمات در مشاعر مقدسه (منی وعرفات) برای حجاج نیز سفر کرده است.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button