افغانستانگزارش ها

افتتاح پروژه بزرگ تاپی در هرات

پروژه بزرگ تاپی رسما با حضور داشت رئیس الوزرا و مقامات بلند پایه ترکمنی در هرات افتتاح گردید.

خبرگزاری توانا: پروژه بزرگ اقتصادی تاپی روز گذشته چهارشنبه ۲۱ سنبله ۱۴۰۳ با حضورداشت مقامات بلند پایه افغانستان و ترکمنستان افتتاح گردید.
همزمان با افتتاح پروژه تاپی، پروژه‌های فایبر نوری، خط آهن تورغندی و سب استیشن نورالجهاد با حضور داشت الحاج ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرا، الحاج ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرا، مولوی امیر خان متقی وزیر خارجه، وزارای معادن، مخابرات، والی هرات، برخی از روسای ادارات دولتی و مقامات بلند پایه حکومت ترکمنستان در هرات کلید خورد.

مولوی ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی کشور گفت که، با آغاز کار عملی این پروژه هزاران تن مشغول کار می‌شوند و علاوه بر این میلیون‌ها دالر به عنوان حق ترانزیت عاید افغانستان می‌گردد و همچنان در کنار این پایپ لاین گاز، خط آهن و کیبل فایبر نوری نیز در نظر گرفته شده است که با تکمیل آن انترنت نیز در کشور ارزان خواهد شد.

با این حال همایون افغان سخنگوی  وزارت معادن و پطرولیم کشور گفت که، کار تکمیل خط لوله در هرات در حدود سه سال زمان می‌گیرد که هزینه آن که در حدود ۶۰۰ میلیون دالر از سوی ترکمنستان پرداخته می‌شود.

با این حال مصباح الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت کشور نیز گفت که، راه مسیر تاپی کاملا سروی شده و مشکل در کار آن در داخل کشور وجود ندارد.

مولوی مستعین افزود که، مردم با تمام وجود از این پروژه حمایت نمودند و می‌خواهند هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

گفتنی است که برق سب استیشن نور الجهاد هرات نیز که در کنار چهار پروژه بزرگ امروز افتتاح شد.

رئیس عمومی اجراییوی ریاست برشنای کشور بین داشت که، با افتتاح این سب استشن برق هرات از ۱۱۰ ولت به ۲۲۰ ولت افزایش یافته که با این برق مشکلات برق مردم و شهرک صنعتی هرات رفع خواهد شد.

از سویی هم مولوی بشیر محمد رئیس صنعت و تجارت هرات نیز ابراز خوشحالی نموده که با افتتاح این سب استیشن مشکلات عمده صنعت کاران از کمبود برق در شهرک صنعتی رفع می‌شود.

و اما با افتتاح کار عملی پروژه تاپی چندین پروژه‌های مهم در کشور آغاز گردید، این پروژه‌ها شامل:
۱ـ پروژه تاپی که پروژه مهم انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان وهندوستان است، کار ساخت فاز اول آن از منطقه سرحد آباد ترکمنستان الی هرات آغاز شد.

۲ـ مرحله اول پروژه تاپی که به ساخت سب استیشن برق نورالجهاد در ولایت هرات تکمیل گردیده افتتاح شد.

۳ـ پل خط آهن به امتداد ۱۷۶،۸ متر در گذرگاه سرحد آباد به بهره برداری سپرده شد.

۴ـ کار ساخت دستگاه کمپریسور گاز منطقه شاتلیق آغاز شد.

۵ـ کار ساخت وساز لاین فایبر نوری در مسیر سرحد آباد ـــ هرات که در عرصه مخابرات و انترنت گام بزرگ است اغاز شد.

‏۶ـ کار ساخت و ساز خط آهن تورغندی ـــ سنوبر در مسیر تورغندی ـــ هرات آغاز شد.

۷ـ کار ساخت وساز مجموعه هنگرهای معیاری و بزرگ در ایستگاه خط آهن بندر تورغندی اغازشد.

قابل ذکر است که شهروندان کشور به خصوص هراتیان که سال‌ها انتظار شروع کار عملی این پروژه را داشتند از امارت اسلامی به خاطر افتتاح این پروژه ابراز قدر دانی نمودند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button