افغانستانخبرها

رونق صادرات سنگ مرمر افغانستان: گامی مهم به سوی بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده است که در پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی، 171 هزار تن سنگ مرمر از افغانستان به خارج از کشور صادر شده است. این آمار نشان‌دهنده رشد قابل توجه صادرات سنگ مرمر و نقش مهم این صنعت در اقتصاد کشور است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، اظهار کرده است که ارزش صادرات 171 هزار تن سنگ مرمر در پنج ماه نخست سال جاری خورشیدی به 6 میلیون و 100 هزار دلار می‌رسد. این مبلغ نشان‌دهنده اهمیت اقتصادی و ارزش‌افزوده بالای این محصول در بازارهای بین‌المللی است.

آخندزاده عبدالسلام جواد همچنین خاطرنشان کرد که در حال حاضر در سرتاسر کشور 108 کارخانه فعال در زمینه پردازش سنگ مرمر مشغول به کار هستند. این تعداد کارخانه‌ها نشان‌دهنده رشد و توسعه قابل توجه صنعت سنگ مرمر در افغانستان است و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت و ارزش‌افزوده این محصول ایفا می‌کنند.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت اظهار کرد: «در پنج ماه نخست سال 1403، افغانستان توانسته است سنگ مرمر به ارزش 6.1 میلیون دلار و با وزن تقریبی 117 هزار تن به کشورهای مختلف صادر کند. این کشورها شامل ترکیه، عربستان، ترکمنستان، هند، آلمان، روسیه، ازبکستان، چین، مکزیکو و پاکستان هستند. همچنین، در این مدت، 108 کارخانه در کابل و هرات به پردازش و تولید سنگ مرمر مشغولند، که نشان‌دهنده رشد و پیشرفت چشمگیر این صنعت در کشور است.

# مشهوده سروری
# خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button