افغانستانگزارش ها

افرایش کودکان مبتلا به سوی تغذیه در بامیان

مسوولان در شفاخانه ولایتی بامیان می‌گویند که شمار کودکان مبتلا به بیماری سوی‌تغذیه در این ولایت رو به افزایش است.

بر اساس آمار‌ها ، بیش از 160 کودک مبتلا به بیماری سوی‌تغذیه در سه ماه پسین میلادی در این شفاخانه درمان شده‌اند. اوضاع بد اقتصادی خانواده‌ها ، تولد پیش از وقت کودکان ، عدم تغذیه سالم مادران در هنگام بارداری و رعایت نکردن نکات بهداشتی از علت‌های اساسی افزایش بیماری سوی‌تغذیه در میان کودکان گفته شده است.

زلمی گلزاد ، یکی از داکتران گفته است که : ( 31 بیمار در ماه جون ، 61 بیمار در ماه جولای و 69 بیمار در ماه آگست سال روان میلادی از ولایت بامیان به شفاخانه ولایتی بامیان درمان شده‌اند که از میان آن سه کودک جان باخته اند.)

عبیدالله صدیقی یک تن از داکتران دیگر می‌گوید که : ( کودکانی که وزن آنان کم‌تر از 2500 گرم باشد دچار به این بیماری اند ، سوی‌تغذیه بودن مادر پس از بارداری ، گرم و سرد شدن آب‌و‌هوا از علت‌ها اساسی به وجود آمدن سوی‌تغذیه در میان کودکان است.)

شماری از خانواده‌ها می‌گویند به علت اوضاع بد اقتصادی ، توان تامین خوراک مناسب برای کودکان شان را ندارند .

خدیجه ، بیمار دار گفت که : اقتصاد مالی خوبی نداریم ، اما ناگزیر هستیم برای کودک خود از بازار شیر خریداری کنیم ، اگر شیر خریداری نکنیم کودک مان بهبود پیدا نمی‌کند .

گفتنی است طبق بررسی سازمان جهانی غذا چهار میلیون افغان به بیماری سوی تغذیه مبتلا اند ، که 3,2 میلیون آنرا کودکان زیر سن 5 سال تشکیل می‌دهد .

حفیظه الکوزی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button