افغانستانگزارش ها

گزارش از دستاوردهای یک ساله اکادمی علوم افغانستان در یک سال گذشته

در کنفرانس خبری که در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار گردید، مسئوولین اکادمی علوم افغانستان گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا:امروز دوشنبه 26 سنبله سال1403 هجری شمسی مولوی میراجان ثاقب معاون اکادمی علوم افغانستان در برنامه تشریح و دستاوردهای یک ساله ادارات دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت گفت،که در جریان یک سال گذشته،37 پروژه تحقیقات علمی تکمیل گردیده و 208 پروژد دیگر تحت کار می‌باشد.
به گفته وی،در یک سال اخیر 57 کنفرانس و 6 سیمینار علمی – تحقیقی در سطح کشور از سوی این اداره در عرصه‌های مختلف دایر شده است.
وی افزود،که در جریان یک سال گذشته، به تعداد 34عنوان کتاب چاپ و 25 عنوان کتاب ترجمه شده است.
در همین حال دوکتور رفیع الله نیازی منشی علمی اکادمی علوم افغانستان می گوید،که تسهیلات لازم برای محققین و نویسنده‌گان فراهم شده و با افزودی 18500 عنوان کتاب، در راستای غنامندی هرچه بیشتر کتابخانه این اداره، اقدام صورت گرفته است.
وی گفت،که در جریان سال گذشته، به تعداد 4 تن اعضای علمی این اداره از برنامه‌های ماستری و دوکتورا فارغ و نیز به تعداد 20 تن دیگر برای فراگیری برنامه‌های لیسانس، ماستری و دوکتورا به پوهنتون‌های داخلی و خارجی معرفی گردیده اند.
به گفته مسئوولین این اداره، پلان استراتیژیک شش ساله اکادمی علوم افغانستان ترتیب گردیده است.
مسئوولین این ادارهٔ می گویند،که در جریان یک سال گذشته، در خصوص بانکداری اسلامی اسناد رهنمودی از سوی این اداره تکمیل شده است.
سفر هیئت رهبری این اداره به فدراتیف روسیه، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عرب، جاپان و چین به منظور تامین هماهنگی بیشتر، بازدید از بخش‌های علمی،تحقیقی و اتخاذ تدابیر لازم برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های مربوطه کشورهای نامبرده از اجراات مهم این اداره در یک سال گذشته می‌باشد.
مسئوولین افزودند،که به منظور تقویت هرچه بیشتر سطح همکاری‌های علمی با هفت پوهنتون دولتی و خصوصی تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز به امضا می‌رسد.
برمبنای معلومات، به منظور انسجام بهتر و نظم بخشیدن به امور یومیه،اسناد تقنینی اکادمی علوم افغانستان ترتیب شده که عنقریب به مراجع مربوطه غرض بازنگری ارسال خواهد شد.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button