افغانستانگزارش ها

بحران مهاجرت؛ ۴۵ هزار افغان در جستجوی آینده‌ای بهتر

آژانس پناهندگان اتحادیه اروپا گزارش داد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، ۴۵ هزار افغان به کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند، که پس از سوری‌ها، دومین گروه بزرگ متقاضیان را تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش جدید آژانس پناهندگان اتحادیه اروپا که روز دوشنبه، ۲۶ سنبله منتشر شد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، ۴۵ هزار افغان به کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند. این تعداد، پس از شهروندان سوریه که با ۷۱ هزار درخواست در صدر قرار دارند، دومین گروه بزرگ پناهجویان به شمار می‌آیند.

طبق این گزارش، تا پایان ماه جولای، مجموعاً ۵۱۳ هزار نفر به کشورهای مختلف اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند که این رقم در مقایسه با سال گذشته تقریباً ثابت مانده، اما در برخی مناطق تغییرات قابل‌توجهی دیده شده است.

افغان‌ها بیشترین درخواست پناهندگی خود را به کشورهای آلمان، یونان، فرانسه، سوئیس، بلجیم و ایتالیا ارایه کرده‌اند. با این حال، میزان درخواست‌های پناهندگی افغان‌ها در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است. در همین حال، نرخ پذیرش درخواست‌های پناهندگی افغان‌ها در اتحادیه اروپا حدود ۶۵ درصد اعلام شده است.

در سال‌های اخیر، سیاست‌های مهاجرتی در بسیاری از کشورهای اروپایی سختگیرانه‌تر شده و تلاش‌ها برای کنترل ورود غیرقانونی مهاجران افزایش یافته است. این تغییرات سیاستی به رغم نیازهای پناهجویان و افزایش تنش‌ها در کشورهای مبدا، به ویژه افغانستان و سوریه، روند پذیرش را تحت تأثیر قرار داده است. در عین حال، افغان‌ها همچنان به دنبال فرصت‌های بهتر و فرار از بحران‌های اقتصادی و امنیتی در کشورهای همسایه و اروپا هستند.

مدینه رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button