افغانستانگزارش ها

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بررسی اوضاع افغانستان‌ نشستی را امروز چهارشنبه، ۲۸ سنبله ساعت ۶:۳۰ شام به وقت کابل برگزار کند.

در این نشست، روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، گزارش خود را که در مورد وضعیت افغانستان تهیه کرده است را شریک می‌کند.

در هر سه ماه یک‌بار گزارشی از فعالیت‌های هیات معاونت سازمان ملل متحد “یوناما” در افغانستان، بررسی مسایل سیاسی، وضعیت بشر دوستانه در افغانستان و پیشرفت‌ها و مشکلات در بخش حقوق بشر توسط سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان تهیه شده و موضوع‌های گزارش قبلی بررسی می‌شود.

اختلاف‌های داخلی، حملات داعش، سیاست‌های سخت‌گیرانه امارت و قانون جدید امر به معروف در خصوص زنان و حجاب زنان یک قسمتی از این گزارش است که، روز گذشته در ویب‌سایت سازمان ملل متحد نشر شد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر، در ۲۱ ماه اگست برعلاوه محدویت‌های قبلی خود، قانون جدیدی را ارایه کردند و طی این قانون، تمام بدن زنان به شمول صورت‌شان عورت گفته شد و دستور به بپوشش صورت و استفاده از ماسک داده شد. در ادامه این قانون صدای زن هم عورت پنداشته شد.

شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه در نظام جمهوری و فعال حقوق زن نیز در این نشست حضور داشته و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به وضعیت فعلی زنان و حقوق بشر در افغانستان شد. وی هم‌چنان می‌گوید که، افغانستان نباید میدان جنگ جیوپولیتیکی شود و عدالت باید برای همه تضمین شود. از کشتار هدف‌مند یک قوم جلوگیری شده و اپارتاید جنستی متوقف شود.
خانم بارکزی گفت که، روز پنج‌شنبه، در ختم این نشست قطعنامه‌ای صادر می‌شود.

سازمان ملل از سیاست امارت اسلامی راضی نبوده؛ اما می‌گوید که از مردم افغانستان حمایت کرده و آنان را تنها نمی‌گذارند و حکومت ا.ا.ا تعامل می‌کنند.

این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شود که، امارت اسلامی تا حال به درخواست‌های جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر در رابطه به سیاست سخت‌گیرانه‌ی شان و موضع حکومت در برابر زنان اهمیت نداده و هم‌چنان به موضع خود باقی مانده است.

معصومه حیدری

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button