افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

یک جوان در هرات در صدد گسترش صنعت پرورش ماهی می‌باشد

یک جوان هراتی چندین سال است که تلاش می‌کند تا صنعت ماهی‌پروری را در کشور توسعه دهد.

خبرگزاری توانا: معصوم احمدی باشنده هرات امروز پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگاران گفت که، از نخستین افرادی است که پرورش ماهی را در هرات رونق داده و اکنون در تلاش است این صنعت را به سایر ولایت‌های کشور نیز گسترش دهد.

آقای احمدی حدود ۱۰ سال پیش نخستین فارم پرورش ماهی قزل‌آلا را در ولسوالی اوبه هرات راه‌اندازی کرد.

او صنعت ماهی‌پروری را یکی از صنایع در حال رشد در جهان امروز دانسته و می‌گوید که، هدفش از این تلاش‌ها رونق بخشیدن به این صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان کشور و تأمین گوشت ماهی مورد نیاز شهروندان است.

این جوان هراتی تأکید دارد که در صورت حمایت دولت و مردم از فارم‌های پرورش ماهی، مالکان این فارم‌ها با مدیریت درست می‌توانند در مدت کوتاهی کسب‌وکار خود را به‌ خوبی توسعه دهند.

آقای احمدی همچنان گفت که، در حال حاضر صنعت ماهی‌پروری را در شش ولایت کشور از جمله فاریاب، بدخشان، تخار، بامیان، غور و هرات گسترش داده و به ساکنان این ولایت‌ها چگونگی ایجاد فارم‌های پرورش ماهی را آموزش داده است.

به گفته او، ماهی‌پروری به دلیل اینکه صنعتی نوپا در افغانستان است، با استقبال گسترده شهروندان و مسئولان دولتی مواجه شده است.

از سوی دیگر، فارم‌داران پرورش ماهی در ولایت‌های شمالی کشور نیز از اینکه فرصت شغلی برایشان فراهم شده ابراز خرسندی کرده و می‌گویند که با توجه به شرایط آب و هوایی و وفور منابع آبی در این ولایت‌ها، پرورش ماهی قزل‌آلا نتایج خوبی داشته است.

این فارم‌داران از مسئولان حکومتی می‌خواهند که برای رشد صنعت پرورش ماهی از آنان حمایت کرده و از واردات گوشت ماهی از کشورهای خارجی جلوگیری کنند.

با این حال، فهیم فایض مدیر بخش طیور، ماهی و پرندگان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گوید که، به دلیل کمبود آب، پرورش ماهی‌های گرم‌آبی در این ولایت موفق نبوده، اما پرورش ماهی‌های سرد‌آبی در حال گسترش است.

گفتنی است که بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، در حال حاضر ۲۳ فارم پرورش ماهی در این ولایت فعال است که بیش از ۲۰ فارم به دلیل کمبود آب از فعالیت بازمانده‌اند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button