افغانستانجهانگزارش ها

سود ۳۳۷ میلیون دالری صندوق امانی افغانستان در سویس

مسوولان صندوق امانی افغانستان در سویس گفته‌اند که این صندوق از زمان تاسیس تا اینک ۳۳۷ میلیون دالر سود کرده‌است.

عضوی از هیات مدیره‌ی این صندوق تاکید کرده که این صندوق به گونه‌ی مستقل فعالیت داشته و هدف آن ثبات ارزش پولی، حفظ قیمت‌ها و ثبات سکتور مالی بوده‌است.

شاه محمد محرابی؛ عضو هیات مدیره‌ی صندوق امانی افغانستان، بیان کرده‌است که این صندوق به شکل مستقل عمل کرده و هدف فعالیت آن ثبات ارزش پولی و حفظ قیمت‌ها و به ویژه ثبات سکتور مالی بوده که به فایده‌ی مردم افغانستان می‌باشد.

وزارت اقتصاد امارت اسلامی افغانستان و اما بار دیگر از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که دارایی‌های مسدود شده‌ی افغانستان را آزاد بسازد و در این مورد عبدالطیف نظری؛ معین مسلکی وزارت اقتصاد امارات اسلامی گفته‌است که تمام دارایی‌های مسدود شده‌ی افغانستان در بانک‌های خارجی، حق مشروع و منطقی مردم افغانستان است.

بنابرین وی خواسته‌است که این دارایی‌ها، هر چه سریع‌تر به دست مردم افغانستان قرار گرفته که در عرصه‌ی پیش‌رفت اقتصادی افغانستان، مورد استفاده واقع شود.

هم‌چنان سخی احمد پیمان؛ معاون اول اتاق صنایع و معادن امارت اسلامی افغانستان، افزوده‌است که آن‌ها امیدوار است که جامعه‌ی جهانی از این فشارهای اقتصادی دست برداشته تا منفعت مردم افغانستان برسند.

این درحالی‌ست که بعد از تحولات سیاسی در آگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، بیش از ۹ میلیارد دالر، دارایی این کشور در بانک‌های ایالات متحده‌ی آمریکا و اروپا منجمد شده‌است که از این میان ۳.۵ میلیارد دالر به صندوق امانی انتقال یافته؛ اما اینک از سرنوشت ۶ میلیارد دالر دارایی افغانستان اطلاعات دقیق وجود ندارد.

پروین اقبالی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button