افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

روز جهانی گردشگری؛ ممانعت از حضور بانوان به مکان‌های تاریخی در هرات

 

روز جهانی گردشگری در شرایطی فرا می‌رسید که در ولایت هرات از حضور بانوان و دختران به مکان‌های تاریخی و توریستی ممانعت وجود دارد.

 

خبرگزاری توانا: سازمان جهانی گردشگری تاریخ ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری ثبت نموده است، از این رو امروز یک‌شنبه ۸ میزان ۱۴۰۳ در هرات طی مراسمی تجلیل به عمل می‌آید.

این روز به عنوان روز جهانی گردشگری در سراسر جهان جهت معرفی و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی، مکان‌های باستانی، بزرگداشت و حفاظت از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی که طی سالیان دراز به عنوان میراث فرهنگی ثبت گردیده، تجلیل به عمل می‌آید.

اما در ولایت هرات دختران از وضع محدودیت و ممانعت نمودن از حضور آنان در مکان‌های تاریخی گلایه‌مند بوده و می‌گویند که، مدتی می‌شود مسوولین مانع بازدید آنان از مکان‌های تاریخی چون: قلعه اختیارالدین در این ولایت می‌گردند.

 

زهرا کریمی که باشنده هرات می‌باشد می‌گوید که، هرات با داشتن جاذبه‌های توریستی و مکان‌های تاریخی زیبا و زیادی به عنوان یک شهر توریستی شناخته شود اما او بارها برای بازدید از قلعه اختیارالدین مراجعه کرده اما موفق به ورود به این منطقه تاریخی نگردیده است.

وی همچنان می‌گوید:« از روز جهانی گردشگری بزرگداشت به عمل می‌آید تا سطح آگاهی مردم از مکان‌های تاریخی و میراث‌های فرهنگی بالا برود و همچنان عنعنات و رسوماتی که در گذشته وجود داشته یادآوری گردد، اما وضع محدودیت برای بانوان در قسمت بازدید از این مکان‌ها باعث می‌گردد تا بیشتر از نیم جامعه از این آگاهی دور بمانند که صدمه جبران ناپذیری را برای جامعه به میان می‌آورد.»

 

بانو کریمی بیان نمود که، جاذبه‌های توریستی باعث جذب توریست از مناطق و کشورهای دیگر می‌گردد که این خود می‌تواند از لحاظ اقتصادی منحیث یک منبع درآمد خوبی به حساب بیاید، اما وجود چنین محدودیت‌هایی باعث می‌گردد تا بانوان توریست نتوانند وارد مکان‌های تاریخی و توریستی گردند.

 

در همین حال بانو زحل کریمی باشندهٔ دیگر ولایت هرات، می‌گوید که، تجلیل از چنین روزی برای من و دختران این سرزمین دردآور و در عین حال تمسخر آمیز است، اصلا معنی ندارد تجلیل از این روز در صورتی دختران حق ورود به اماکن تاریخی را نداشته باشند.

 

در بسا موارد بسیاری از مردم از سایر مناطق و کشورها برای بازدید از مناطق تاریخی به شهر هرات مسافرت می‌کنند.

 

مریم رحیمی باشندهٔ هرات می‌باشد می‌گوید:« دوماه قبل خانواده عمه‌ٔ من از ایران به ذوقِ دیدن قلعه اختیارالدین آمده بودند اما روزی که مراجعه کردیم برای بازدید از این مکان تاریخی مسوولین مانع ورود ما شدند.»

 

هرات با داشتن اماکن تاریخی و آثار باستانی فراوان به عنوان یکی از شهرهای توریستی یاد شده که همه‌ساله گردشگران زیادی را جذب می‌نماید.

لازم به ذکر است که از یک‌سال بدین‌سو دختران حق ورود و بازدید از مکان‌های تاریخی چون قلعه اختیارالدین را ندارند.

 

فاطمه لشکری

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button