جهانگزارش ها

اسرائیل در تیررس موشک‌های ایرانی، تحولی در تنش‌های منطقه‌ای

ایران با شلیک حداقل ۱۸۰ موشک به سمت اسرائیل، تنش‌ها در منطقه را افزایش داد. این حمله، دومین اقدام ایران در سال جاری علیه اسرائیل محسوب می‌شود.

در عصر روز سه‌شنبه، ۱۰ میزان ۱۴۰۳، در حدود ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی، ایران موشک‌های خود را به سمت اسرائیل شلیک کرد که موجب به صدا درآمدن آژیرهای خطر در سرتاسر این کشور شد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در رابطه به حمله ایران تصریح کرد که اسرائیل با موفقیت بیشتر موشک‌ها را رهگیری کرده و دو ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده حدود ۱۲ فروند رهگیر را برای کمک به ارتش اسرائیل شلیک کردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان اعلام کرد که برای اولین بار از موشک‌های مافوق صوت فتاح در این حمله استفاده کرده و مدعی شد که ۹۰ درصد پرتابه‌های آن‌ها به اهداف خود اصابت کرده است. منابع سپاه همچنین به رسانه‌های دولتی در تهران گفتند که در این حمله، سه پایگاه نظامی اسرائیل هدف قرار گرفته است.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵۱ منشور استفاده کردیم و منحصراً پایگاه‌های نظامی و امنیتی را که مسئول نسل‌کشی در غزه و لبنان هستند، هدف قرار دادیم.»

با این حال، سخنگوی پنتاگون افزود که در اسرائیل «کمترین آسیب بر روی زمین» به بار آمده است. برخی منابع از مجروحیت و کشته شدن چندین نفر خبر دادند، اما هیچ‌یک از آن‌ها نیروها یا اتباع آمریکایی نبودند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز اظهار داشت که شرکای آمریکا به اسرائیل و واشنگتن در کمک به مقابله با این حمله یاری رسانده‌اند، هرچند که از افشای نام این کشورها خودداری کرد. در همین حال، وزیر دفاع بریتانیا به کمک نیروهای خود در دفع حملات ایران اشاره کرد.

این حمله به سرعت پایان یافت و نمایندگی ایران در سازمان ملل، حدود ساعت ۸ شب اعلام کرد که حمله به پایان رسیده است.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این اقدام «در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله تعرض به حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران بود، و همچنین به شهادت رساندن دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان، مستشار عالی نظامی کشورمان در بیروت» صورت گرفته است.

در واکنش به این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه‌ای در همان روز اعلام کرد که ایران برای پرتاب موشک‌ها تاوان «پرداخت خواهد کرد» و تصریح کرد که «رژیم تهران عزم ما برای دفاع از خود و تحمیل هزینه بر دشمنان را درک نمی‌کند.»

گروه‌های مسلح حامی ایران در عراق نیز هشدار دادند که اگر ایالات متحده به هر واکنشی از سوی اسرائیل پاسخ دهد، پایگاه‌های آمریکا در عراق و منطقه را هدف قرار خواهند داد.

گروه فلسطینی حماس نیز از حمله موشکی سپاه ایران به اسرائیل تمجید کرد و آن را «قهرمانانه» خواند. همزمان، گروهی از ایرانیان با حضور در خیابان‌ها از این حمله ابراز خرسندی کردند.

این حمله موشکی در زمینه تنش‌های جاری بین ایران و اسرائیل و همچنین تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است. ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر به‌طور مداوم به یکدیگر حمله کرده و درگیری‌ها در مناطق مختلف مانند غزه و لبنان شدت گرفته است. این تنش‌ها نه‌تنها بر وضعیت امنیتی منطقه تأثیر گذاشته، بلکه نگرانی‌های جهانی درباره ثبات در خاورمیانه را نیز افزایش داده است.

 

مدینه رضایی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button