افغانستانجهانگزارش ها

ششمین نشست فارمت مسکوامروز (جمعه 4اکتوبر) در مسکودایرمی گردد

به گزارش سایت رادیو دری صدای امریکا، ماریا زخاروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه دوم اکتوبر (۱۱ میزان) در یک کنفرانس خبری گفت که در این نشست امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز حضور خواهد داشت.

زخاروفا گفت که در حاشیۀ این نشست که به سطح نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان برگزار می‌شود، متقی با سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، نیز دیدار کرده و در مورد روابط دوجانبه بحث خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه گفت که افزون بر بحث در مورد روند صلح افغانستان، “گسترش تعامل عملی میان حکومت‌های منطقه و کابل در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریزم و مواد مخدر” از اولویت این نشست خواهد بود.

نشست فارمت مسکو در مورد افغانستان که به ابتکار روسیه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، به هدف همکاری منطقه و بین‌المللی برای حل بحران افغانستان و عمدتاً جلوگیری از گسترش تروریزم و قاچاق مخدرات از افغانستان به آسیای میانه است.

افزون بر نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان، نمایندگان پاکستان، ایران، هند، چین، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان نیز در این نشست‌ها حضور دارند.

گرچه موضوع تعامل با حکومت سرپرست افغانستان نیز شامل عناوین بحث است اما به نظرمیرسدکه اینبار نیز نشست موصوف کماکان بدون نتیجه خواهد بود. زیرآنچه ما را به نظر میرسد :

1- علاوه برتعامل با امارت اسلامی در این جلسه گفته شده که «گسترش تعامل عملی میان حکومت های منطقه و کابل، زمینه های سیاسی اقتصادی، جلوگیری از گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر در اولویت قرار دارد»، یعنی اولویت اینها هستند نه بحث روی چگونگی تعامل و یا حل بحران افغانستان.

2- از صحبت ها وگزارشها برمی آید که این نشست نیز مثل سایر نشست ها با همان افراد و همان روحیه صورت گرفته و هرکدام در پی مطلب خاصی هستندو در واقع منافع خود شانرا دنبال می نمایند و تنها موضوعی که با جدیت به آن برخورد نخواهد شد موضوع افغانستان خواهد بود.

3- از گذشته ها و روند جاری آنچه به اثبات رسیده است، اینست که بحث اصلی رقابت با جهان غرب و تامین منافع اقتصادی است نه اینکه واقعا برای حل معضل افغانستان اقدامی صورت بگیرد.

4- اسم این نشست بنام افغانستان اما آنچه را که به آن اولویت داده میشود مسایل دیگری است که دربالا متذکر شدیم .

پس بنا براین اگر متهم به منفی بافی نشویم باید بگویم که این نشست نیز مثل سایر نشست های فارمت مسکو نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت.

 

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button