افغانستانگزارش ها

نشست ششم «فرمت مسکو»: تأکید بر همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های افغانستان

ششمین نشست «فرمت مسکو» درباره افغانستان امروز در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شد.

این نشست با حضور نمایندگان کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه، از جمله روسیه، ایران، پاکستان، چین، هند، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قیرقیزستان و ازبیکستان، به میزبانی روسیه برگزار گردید.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی افغانستان، در این نشست تاکید کرد که پیش از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، نشست‌های «فرمت مسکو» زمینه‌ساز گفت‌وگو میان امارت اسلامی و کشورهای تاثیرگذار بوده است. وی افزود که این گفت‌وگوها نقش موثری در روابط منطقه‌ای داشته و به همین دلیل، امارت اسلامی افغانستان همواره در سطح بالا در این نشست‌ها شرکت کرده است.

متقی همچنین از کشورهای منطقه خواست که برای جلوگیری از جذب اتباع‌شان توسط داعش و اعزام آنها به افغانستان همکاری‌های لازم را انجام دهند. وی به اظهارات برخی نمایندگان کشورهای مختلف در شورای امنیت سازمان ملل و رسانه‌ها درباره تهدیدهای موجود در افغانستان اشاره کرده و آن را بی‌اساس خواند. او گفت: «از عینک بیگانگان به افغانستان نگاه نکنید.»

سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست خواستار همکاری کشورهای همسایه در زمینه جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به داخل افغانستان شد. به باور متقی، یک افغانستان مستقل و عاری از مواد مخدر، به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

امیرخان متقی در ادامه به حملات اخیر به نام داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت که در بسیاری از این حملات، شهروندان کشورهای دیگر دست داشته‌اند. وی از کشورهای منطقه خواست که برای پیش‌گیری از سربازگیری شهروندان‌شان توسط داعش و فرستادن آن‌ها به افغانستان و دیگر کشورها برای انجام حملات تخریب‌کارانه همکاری کنند.

این نشست، فرصتی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه امنیت و ثبات افغانستان فراهم آورد و به بررسی چالش‌ها و تهدیدات موجود در این کشور پرداخت. امیرخان متقی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای، بر لزوم یکپارچگی و تلاش مشترک برای مقابله با تهدیدات امنیتی تاکید کرد.

 

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button