افغانستانمقاله

هفتم اکتوبرسالگرد طوفان الاقصی و شکست استراتیژیک اسرائیل

غلام علی صارم
16میزان 1403/ هفتم اکتوبر 2024
از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط نظامیان حماس بالای اسرائیل متجاوز یک سال گذشت. در طی یکسال گذشته اسرائیل توانست که با بمباران های هوایی منطقه غزه را که در واقع مرکزیت گروه حماس است تقریبا به ویرانه تبدیل نمایدکه اکثراین مناطق در حال حاضر غیرقابل سکونت است. بیش از چهل و دوهزار نفر شهید و حدود یکصد هزار نفر مجروح گردیدند، اما حماس همچنان کوهی استوار در برابر این رژیم سفاک و دد منش ایستاده است.
اسرائیل در عملیات های نظامی پی در پی در این مدت نه تنها منازل مسکونی غیر نظامیان بلکه ساختمان های عام المنفعه مثل بیمارستان ها، مکاتب و مدرسه ها، مساجد و کلیسا ها را نیز هدف قرار داده و بخاک یکسان نمودند.
اسرائیل در روز های نخست جنگ میگفت حماس را کاملا مضمحل خواهند نمود اما عملا دیده شد که در این امرشکست خوردند. وحالا به خاطر توجیه این شکست جنگ را در لبنان گسترش دادند.
ترور فرد اول حزب الله لبنان « سید حسن نصرالله » گرچه برای طرفدارانش سنگین بود، اما هم حماس و هم حزب الله افراد و اشخاص نیستند بلکه این هردو جریان یک جریان ظلم ستیز و یک مکتب هستند که نابودی و اضمحلال آن محال است. همانگونه که دیده شد در این یکسال اسرائیل با حداقل ده قدرت نظامی برتر جهان غرب تلاش نمودند تا حماس را نابودکنند اما امروز عملاشکست شان مشهود است و همین طور جنگ و تنش های که از چند دهه به اینطرف با حزب الله دارندو بار بار به شکست هم تن در دادند.
اسرائیل که خود را قدرت برتر در خاور میانه میدانست و افسانه شکست ناپذیری و تاسیسات دفاعی گنبد آهنین آن گوش همه را کر کرده بود امروز دربرابر موشک های حزب الله و سیل موشک های ایرانی چنان بزانو درآمده که حامیانش هم عملا به تضرع افتاده اند.
حملات هوایی اسرائیل به گوشه های از لبنان و بمباران مناطق غیر نظامیان فقط بخاطر توجیه شکست نظامی حکومت شرور نتانیاهو رهبر اسرائیل است، تا بتواند جایگاه ضعیف و پاشان خود را در اذهان عامه نگهدارد.
درست است که اسرائیل در میادین جنگ دست آورد های داشته است، اما درمقابل شکست این کشور آنهم در اذهان بین المللی غیر قابل جبران است.
امروز دنیای آزاد و آزاد اندیشان جهان رژیم خود کامه اسرائیل را یک رژیم تروریست و دشمن انسانیت میدانند. تظاهرات های وسیع و گسترده که در نقاط مختلف جهان از جمله توسط یهودیانی که در سایر کشور ها زندگی می کنند خود بیانگر شکست مفتضحانه اسرائیل در اذهان بین المللی است.
از حانب دیگر قتل و کشتار مردم غزه و لبنان باعث گردیده است که جرقه های از وحدت و امت واحد شدن در گوشه گوشه ای کشور های اسلامی دیده شود. به عنوان نمونه اخطار شدید و اعلان وارد شدن به جنگ و دفاع از فلسطین توسط کشور های ترکیه و مصر و موضع گیری تند امیر قطر و صحبت های تندش علیه اسرائیل خود بیانگر اینست که اسرائیل به آنچه را که خیال میکرد هرگزنخواهد رسید.
علاوه بر سه کشور یاد شده چنانچه دیده میشود ایران، سوریه و لبنان عملا در صحنه حضور داردند.
به نظر میرسد که بدنامی رژیم سفاک اسرائیل باعث قطع کمک های نظامی از جانب آنهاییکه زمانی او را حمایت می کردند گردیده است که یک نمونه فرانسه میباشد که رئیس جمهور آن خواهان قطع کمک های نظامی به اسرائیل گردیده است.
به نظر میرسد که کشور های کمک کننده اسرائیل به شمول امریکا به این نتیجه رسیده اند که بیش از این جنایات اسرائیل در غزه و جنوب لبنان قابل توجیه نیست و از همین لحاظ است که عده ای صدای مخالفت با کمک به این رژیم را بلند نموده اند.
با یک جمع بندی کوتاه میتوانیم بگوییم که جنگ یکسال اخیر اسرائیل و فلسطین با وجودیکه برای ساکنین غزه و لبنان تلفات جانی و مالی داشته است اما برای اسرائیل بزرگترین ضربه حیثیتی و بی عزتی بین المللی و شکست طلسم برتری نظامی اش در خاورمیانه و جهان بوده است که اگراسرائیل بتواند شکست نظامی اش را جبران کند، یقیناشکست استراتیژیک ورسوایی تجاوز به غیر نظامیان و کشتار بیرحمانه زنان و کودکان را مخصوصا در اذهان بین المللی تا حداقل یک قرن دیگر جبران نخواهد توانست.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button