افغانستانگزارش ها

افزایش شمار بازدید کنندگان از موزیک ملی در هرات

مسئولان می‌گویند که، ماهانه یک هزار و ۵۰۰ گردشگر داخلی از موزیم ملی هرات بازدید می‌نمایند.

خبرگزاری توانا: مسئولان در موزیم و آرشیف ملی هرات امروز یک‌شنبه ۲۲ میزان ۱۴۰۳ می‌گویند که، ماهانه بیشتر از یک‌هزار و ۵۰۰ گردشگر داخلی از موزیم این ولایت دیدن کرده اند.

عبدالجبار نورزی مدیر موزیم و آرشیف هرات می‌گوید که، تعداد مراجعین شش ماه نخست امسال در این موزیم در مقایسه با سال‌پار افزایش چشم‌گیری یافته است.

با این حال شمار زیادی از شاگردان یک مکتب که به سیر علمی در موزیم ملی هرات آمده‌اند می‌گویند که، همزمان با خواندن تاریخ به شکل تئوری در کتاب‌ها، آگاهی و مشاهده نزدیک از مکان‌ها و آثار باستانی موضوعات تاریخی کشور بیشتر به ذهن شان می‌ماند و در مورد تاریخ و فرهنگ گذشته‌گان شان به تئوری و عملی معلومات پیدا می‌کنند.

این شاگردان مکاتب که در کتاب‌های درسی شان از جاهای تاریخی و موزیم‌های ملی کشور شان خواندند می‌افزایند که، اکنون خرسند اند که فرصت دیدن از این مکان‌ها را در این سیر علمی پیدا کردند.

آنان که اکثریت شان بار اول است آبدات تاریخی و آثار باستانی را از نزدیک مشاهده می‌کنند، تاکید دارند که سیر علمی ذهن شاگردان را فعال ساخته و آنان را خلاق و پژوهشگر به بار می‌آورد.

با این حال برخی از استادان مکاتب نیز تاکید دارند که، در پهلوی خوانش کتاب باید شاگردان از جاهای تاریخی نیز دیدن کنند تا به شکل عملی نیز دانش و مطالعه شان در مورد موضوعات مختلف کشور افزوده شود.

گفتنی است که موزیم ملی هرات پس از موزیم کابل بزرگترین موزیم در کشور است که آثار تاریخی و باستانی ۳ هزار ساله در آن وجود دارد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button