افغانستانمصاحبه ها

دختران همواره در عرصه‌های مختلف با انجام دادن فعالیت‌های گوناگون اما مفید، از دیرباز با تلاش‌های خستگی ناپذیرشان می‌درخشیدند

خبرنگاری از جمله فعالیت‌ها و مشاغلی می‌باشد که افراد زیادی به آن عشق می‌ورزند و با عشق آن را انجام می‌دهند.
در سرزمین ما دخترانِ خبرنگار بیشتر در عرصه پیشبرد برنامه‌های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و گزارشگری ایفای وظیفه می‌نمایند و کمتر این اتفاق رخ می‌دهد تا دختران در رسانه‌ در بخش ورزشی کار نمایند و فعالیت داشته باشند.

خبرنگار خبرگزاری توانا گفتگویی داشته است همراه با تنها دختر خبرنگار ورزشی در ولایت هرات که در ادامه خواهیم خواند.

مصاحبه کننده: فاطمه لشکری، خبرنگار خبرگزاری توانا.

مصاحبه شونده: لطیفه سادات، تنها دختر خبرنگار ورزشی در ولایت هرات.

مصاحبه کننده: در ابتدا خود را معرفی نمایید:
مصاحبه شونده: لطیفه سادات هستم، یک‌تن از دختران خبرنگار در هرات.

مصاحبه کننده: از میزان تحصیلات و تجارب کاری خود به ما بگویید:
مصاحبه شونده: در مقطع لیسانس از زبان و ادبیات پشتو فارغ شدم در سال ۱۴۰۰ بود که معلم بودم در بخش سواد آموزی برای زنان منطقه خود، بعد از آن وارد شبکه دنیای نو شدم و در بخش گزارشگری مدت یک سال کار کردم سپس مدتی هم در شبکه جهانی صلح مجری برنامه‌های اسلامی و خانوادگی بودم و فعلا به یکی از رسانه‌های تصویری در بخش ورزشی فعالیت دارم.

مصاحبه کننده: شما که رشته تحصیلی‌تان ادبیات هست، چه چیزی باعث شد که به خبرنگاری روی آوردید؟
مصاحبه شونده: خبرنگاری را در اواخر سال ۱۴۰۰ بود که شروع کردم چون از دوران مکتب علاقه زیادی به خبرنگاری داشتم وقتی سال آخرم از ادبیات بود دنبال وظایف معلمی نرفتم و وارد شبکه‌های هرات شدم و در این عرصه شروع به کار کردم تنها علتش میشه گفت که علاقه من بوده تا وارد این کار شدم.

مصاحبه کننده: شما تنها دختر خبرنگار ورزشی در هرات هستید، چه چیزی باعث شد که به گزارشگری ورزشی بپردازید؟
مصاحبه شونده: در مجموع رسانه و کار رسانه‌ای جزعی از علایق من می‌باشد که علاقه شدیدی به خبرنگاری دارم اما چیزی که باعث شد به ورزش روی بیاورم علاقه زیاد من به فوتبال بود چون این علاقه را از دوران مکتب داشتم تا یک روز یک خبرنگار ورزشی شوم.

مصاحبه کننده: کار گزارشگری ورزشی را از کجا شروع کردید؟
مصاحبه شونده: وقتی به شبکه جهانی صلح بودم درخواست زیادی می‌دادم تا یک برنامه ورزشی را برایم بدهند، ولی متاسفانه شرایط خوب نبود برای ما خانم‌ها در رسانه‌ها تا یک خانم یک برنامه ورزشی را پیش ببرد ، بعد از آن مدتی بیکار بودم و در همین زمان بود که خودم وارد ورزش شدم، ابتدا در خانه ویدیوهایی را تماشا کردم تا آشنایی پیدا کنم از چینل یوتیوب و پیش بردنش و بعد از آن که یاد گرفتم برای خود چینل یوتیوب ساختم و شروع به پیش بردنش در بخش ورزش کردم.

مصاحبه کننده: راجع به چینل یوتیوب و فعالیتی که در آن دارید بگویید:
مصاحبه شونده: در مدتی که من بیکار بودم با خود فکر کردم که این بهترین فرصت برای ایجاد یک چینل یوتیوب و پیش بردنش است و بعد تمام تمرکز خود را روی ورزش گذاشتم که در بخش بازی‌ها و لیگ‌ها و بازیکنان ، روزانه خبهای جدید و خبرهای کوتاه ورزشی را از داخل و خارج از کشور را آماده می‌کردم و می‌گذاشتم به چینل یوتیوب ، اگرچه در اوایل کارم تعدادی زیادی بودند که برایم می‌گفتند این کار ات آینده ندارد و یا می‌گفتند چینل تو رشد نمی‌کند، چون تو تنهایی و نمی‌توانی به تنهایی پیش ببری چینل یوتیوب را ، اما به مرور زمان چینل من در کمتر از چهار ماه رشد فوق‌العاده ای کرد و دنبال‌کننده‌های زیادی را بدست آورد ، سوژه چینل من بیشتر روی فوتبال است تا دیگر رشته‌های ورزشی ، و بیشترین ویدیوها و خبرها از تیم رئال مادرید است چون بیشترین دنبال کننده‌های من طرفدار این تیم هستند اما در کنارش از تیم‌های دیگر لیگ‌های اروپایی نیز خبر می‌گذارم.

مصاحبه کننده: بیشتر مخاطبین‌تان چه اشخاصی هستند؟
مصاحبه شونده: در قسمت چینل یوتیوب که فعلا بیشتر از یک هزار نفر دنبال کننده دارم و این تعداد دنبال‌کننده‌های چینل من هر روز هم بیشتر شده می‌رود،آنان نه تنها از خود کشور ما است بلکه از کشورهای خارجی مثل آمریکا و یا ایران نیز هستند.

مصاحبه کننده: مشوق‌های‌تان چه کسانی هستند؟
مصاحبه شونده: تشویق زیادی از طرف فامیل و دوستان خود می‌شوم، البته پسرها بیشتر تشویق می‌کنند چون در بخش فوتبال علاقه زیادی دارند و من هم چون تازه ترین خبرها را هم از طریق رسانه‌ای که فعلا کار می‌کنم و هم از طریق چینل یوتیوب خود به نشر می‌رسانم افراد زیادی هستند که هم در داخل کشور و هم خارج از کشور طرفدارم هستند و من را تشویق می‌کنند.

مصاحبه کننده: برخورد مردم و مسوولین در ولایت هرات با شما چگونه است؟
مصاحبه شونده: متاسفانه بازی‌هایی که بین تیم‌های هرات صورت می‌گیرد یا هر بازی که در هرات است اجازه رفتن به استادیوم ورزشی هرات را ندارم بنابر محدودیت‌هایی که وضع شده است حتی اکثر مواقع مردم برایم می‌گویند تو دختر هستی چی کار داری به فوتبال و ورزش برو دنبال کار دیگری ، منی که تنها دختری در ولایت هرات هستم که در بخش ورزش کار می‌کنم متاسفانه با چنین واکنش‌هایی از طرف مردم مواجه می‌شوم ، در بیشتر مواقع نمی‌توانم حتی بگویم که خبرنگار ورزشی هستم زیرا ممکن است مشکلاتی برایم ایجاد شود.

مصاحبه کننده: تیم فوتبال مورد علاقه‌تان کدام تیم است؟
مصاحبه شونده: در هرات خانمی نیست که مثل من همه تیم‌های جهان و بازیکنان را بشناسند و بتواند یک گزارش ورزشی بنویسد من خودم شخصا طرفدار تیم ریال مادرید هستم و بازیکن مورد علاقه من کریستیانو رونالدو می‌باشد که فعلا در تیم النصر عربستان بازی می‌کند.

مصاحبه کننده: ورزش برای بانوان را در کشور چطور می‌بینید؟
مصاحبه شونده: متاسفانه فعلا در کشور ما هر نوع ورزشی برای بانوان منع شده است و زنان خیلی کمی هستند که در خارج از کشور به ورزش خود ادامه دادند مثل ذکیه خدادادی که در این اواخر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است در بخش ورزش.

مصاحبه کننده: درخواست‌تان از حکومت چیست؟
مصاحبه شونده: خواستم از دولت این است که حداقل در بازی‌هایی که در ولایت هرات صورت می‌گیرد برایم اجازه داده بشود تا بتوانم بازی‌های تیم‌های هرات را نیز تحت پوشش قرار بدهم تا باشد که تیم‌های داخلی ولایات افغانستان نیز رشد پیدا کنند و مشهور بشوند و همه جهان آنها را بشناسند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button