افغانستانگزارش ها

به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد، مراسمی برگزار شد

خبرگزاری توانا: کنفرانس مشترک مطبوعات و سازمان ملل متحد به مناسبت هفتاد و نهمین سالگرد تأسیس این سازمان، امروز دوم عقرب 1403 در هوتل کابل سرینا برگزار گردید.

 

این برنامه علاوه بر بزرگداشت سالگرد یونما، با هدف یادآوری فعالیت‌های سازمان ملل متحد به مردم و تأکید بر نقش اساسی آن در تحقق اهداف جهانی برگزار شده است. همچنین در این نشست به فرصت‌ها و چالش‌های کنونی رسانه‌ها پرداخته شد.

 

سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ جهانی دوم به منظور جلوگیری از وقوع جنگ‌های آینده تأسیس گردید. در 25 آوریل 1945، پنجاه کشور در سان‌فرانسیسکو به تهیه پیش‌نویس منشور این سازمان پرداختند و در 15 ژوئن همان سال به تصویب رسید. افغانستان نیز به عنوان یکی از اعضای این سازمان، در 19 نوامبر 1946 به طور رسمی به سازمان ملل متحد پیوست.

 

این کنفرانس به مدت دو روز ادامه دارد. روز اول با حضور رسانه‌ها، نهادهای حامی و خبرنگاران برگزار شد. در این روز، سخنرانان کلیدی درباره موضوعات مختلف صحبت کردند. پاتریشیا مک‌فلپس، مسئول عمومی یونسکو، دیدگاه‌هایی را در مورد چالش‌ها و فرصت‌های رسانه‌های جهانی در شرایط کنونی و ابتکارات یونسکو برای مقابله با این چالش‌ها ارائه داد.

 

حفیظ‌الله بارکزی، رئیس اتحادیه خبرنگاران افغانستان، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی که رسانه‌های افغانستان با آن مواجه‌اند پرداخت و دیدگاه محلی و جهانی را در مورد انعطاف‌پذیری و پایداری رسانه‌ها در برابر ناملایمات مطرح کرد. همچنین، پوهنوال محمد شفیق وردک، استاد دانشگاه و عضو کمیسیون دسترسی به اطلاعات، در مورد تخلفات رسانه‌ها صحبت کرد.

 

در ادامه، شرکت‌کنندگان به گروه‌هایی تقسیم شدند و روی شش موضوع مهم بحث کردند. نمایندگان هر گروه چالش‌ها و راه‌حل‌های مربوط به موضوعات زیر را ارائه کردند: آزادی رسانه‌ها، دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی، شرایط کاری برای کارکنان رسانه‌ای، اتحادیه‌های رسانه‌ها و هوش مصنوعی.

 

ابوذر صارم سرپلی، مدیرمسئول فدراسیون نهادهایی ژورنالستان ورسانه های افغانستان، رئیس نهاد رسانه‌یی افغانستان و یکی از تسهیل‌کنندگان برنامه، از سازمان ملل متحد به خاطر مشارکت در این مراسم سپاسگزاری کرد و گفت که پس از تحولات، وضعیت نهادها در زمینه‌های مختلف بهبود یافته است، به ویژه در زمینه اجرای پروژه‌ها. او خواستار اجرای پروژه‌ها به‌طور گسترده‌تر در ولایات شد و افزود که پروژه‌های مختلف در کابل به برخی نهادها اختصاص می‌یابد، در حالی که در ولایات تنها یک میز نمایشی وجود دارد. آقای سرپلی همچنین از یونما و یونسکو خواستند تا پروژه‌ها را به‌طور مساوی به نهادهای مدافع حقوق زنان اختصاص دهند.

 

روز دوم این کنفرانس با حضور روزا اوتنبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود که به خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان پرداخته و اولویت‌های جهانی سازمان ملل را با وضعیت خاص افغانستان مرتبط خواهد کرد. در این روز، یک فیلم کوتاه در مورد کار سازمان ملل با اطلاعاتی درباره موضوعات کلیدی نظیر زمین، مردم، رفاه، صلح و همکاری به نمایش درخواهد آمد. همچنین، سازمان ملل متحد نمایشگاهی از اطلاعات این سازمان را برگزار خواهد کرد که مهمانان می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

مشهوده سروری

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button