افغانستانگزارش ها

پایان نشست خبری بمناسبت هفتاد و نهمین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد در افغانستان

رییس یوناما، می‌گوید،که برای ایجاد فضای اعتماد میان افغانستان و جامعۀ جهانی به تعامل سازنده ادامه می‌دهد
نشستی به مناسبت هفتادونهمین سال‌روز تاسیس سازمان ملل متحد در کابل برگزار شد.
به خگزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه 3 عقرب سال 1403 هجری شمسی روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید،که ملل متحد یک همکار ثابت قدم افغانستان در چندین دهه بوده است و از زمان ایجاد دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در سال 2002 بدین سو ، به طور خستگی ناپذیر در شرایط پرچالش کار کرده، تا مردم افغانستان را برای رسیدن به صلح، امنیت و انکشاف کمک و پشتیبانی شود.
« کار ما شامل بخش های مختلف از جمله تحقق حقوق بشر، حکومت‌داری خوب، صلح و مصالحه، و همچنین فراهم کردن کمک های بشردوستانه، ماین پاکی و حمایت از انکشاف اقتصادی بوده است باوجود آنهم ما باید کاستی های و چالش های باقیمانده خود را اعتراف کنیم.»
رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید،که افغانستان در یک مرحله حساس قرار دارد. گرچه یوناما از یک دوره صلح و ثبات نسبی در افغانستان استقبال می کند؛ اما هنوزهم وضعیت بشری وخیم است.
او، می‌افزید،که تهدید حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی آسیب پذیری موجود را تشدید کرده است و بسیاری از خانواده را به ناداری شدیدتر و عدم مصٔونیت غذایی بیشتر رو به رو ساخته است.
روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید که شماری زیادی از شهروندان به ویژه زنان افغانستان به محدودیت های شدید برحقوق اساسی شان رو به رو هستند.
او، می‌افزاید،که «یوناما به تعامل سازنده و حسن نیت خود برای پیدا کردن ساحات مورد علاقه هر دو طرف جهت ایجاد فضای اعتماد ادامه خواهد داد.
ما به این کار از طریق حضور ما در سراسر کشور در سطح کابل و از طریق پروسه دوحه و گروپ های کاری در ساحات کلیدی مورد نگرانی افغان ها، حمایت از گذار از اقتصاد تریاک برای بسیاری از دهاقین و کمک برای سکتور خصوصی برای یافتن نقش راه به عنوان بهبود اقتصاد ادامه خواهیم داد.»
روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، می‌گوید،که برای رسیدن به این هدف، مهم است تا با رسانه ها به عنوان نقطه اتصال بین یوناما و مردم کار کرد.
او، می‌افزاید: «یوناما ضرورت دارد تا شهروندان در مورد این اهداف شان بدانند و بفهمند که ما چگونه کار می کنیم تا این که باهم یکجا بتوانیم به پیش برویم.
یک رسانه قوی و مسلکی همیشه یک نقش مثبت را در هر جامعه ایفا می‌کند، گفتمان عامه، فرهنگ و انسجام اجتماعی و صلح را ترویج می‌کند.
ارزش های مشترک مانندی انسانیت، استقلال و بی‌طرف را که ملل متحد و رسانه ها با هم تشریک می‌کنند، یک مشعل راهنمودی برای همه ما است.»
با این همه، پیش از این، دبیر کل سازمان ملل متحد، در برنامه گفته بود که سازمان ملل متحد، تنها یک مکان جلسه برای دیپلومات ها نیست، بلکه ملل متحد یک حافظ صلح برای خلع سلاح یک جنگجو، یک کارمند صحی برای توزیع واکسین های حیاتی، یک کارشناس حقوق بشر برای کمک به قربانیان تبعیض است.
گفتنی است که سازمان ملل متحد توسط 51 کشور در سال 1945 تاسیس شد و هدف اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و افغانستان در سال 1946عضویت سازمان ملل متحد را پذیرفت.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button