افغانستانگزارش ها

افغانستان؛ مقصد کار و گردش خارجی‌ها اما سرزمین مهاجرت افغان‌ها

اداره احصائیه و معلومات امارت اسلامی اعلام کرده است که در یک ماه گذشته بیش از دو هزار شهروند خارجی برای کار به افغانستان آمده‌اند. این در حالی است که گزارش‌های مستقل همچنان از موج گسترده مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور خبر می‌دهد.

اداره احصائیه و معلومات امارت اسلامی روز یکشنبه، ششم عقرب، اعلام کرد که در ماه میزان دو هزار و ۱۳۱ شهروند خارجی از طریق گذرگاه‌های زمینی و میدان‌های هوایی وارد افغانستان شده‌اند. براساس آمار این اداره، ۴۳۴ تن از این افراد به عنوان گردشگر و بقیه برای کار به کشور آمده‌اند. همچنین، این اداره تأیید کرده که ۶۳ تن از این اتباع خارجی زن هستند.

این اداره در ادامه افزود که در همین بازه زمانی هزار و ۸۰۹ شهروند خارجی از افغانستان خارج شده‌اند. بیشترین ورودی‌ها و خروجی‌ها از گذرگاه‌های زمینی، به‌ویژه از طریق نیمروز، تورخم، حیرتان و میدان‌های هوایی هرات و بلخ، صورت گرفته است.

امارت اسلامی ورود این تعداد از شهروندان خارجی را نشانه‌ای از بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور می‌داند، اما نهادهای بین‌المللی از روند مستمر مهاجرت افغان‌ها به خارج از افغانستان خبر می‌دهند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده که از سال ۲۰۲۰ تاکنون نزدیک به ۸ میلیون افغان به دلایل مختلف کشور را ترک کرده‌اند، که از این میان، یک میلیون نفر به اروپا و ۸۵ درصد به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

گزارش‌های سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از افغان‌هایی که به ایران مهاجرت کرده‌اند، به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی مجبور به ترک وطن شده‌اند.

بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، تنها در فاصله ۲۸ اسد تا سوم سنبله سال جاری بیش از ۷۲ هزار افغان از افغانستان به خارج مهاجرت کرده‌اند که اکثر آنها به کشورهای ایران و پاکستان رفته‌اند. این نهاد همچنین در ماه میزان گزارش داده که طی هشت ماه گذشته دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افغانستان به این دو کشور مهاجرت کرده‌اند.

در کنار این روند مهاجرت گسترده، ریاست عمومی پاسپورت امارت اسلامی نیز اعلام کرده که تنها طی دو روز در اواخر ماه سنبله ۳۰ هزار پاسپورت جدید صادر کرده است.

از زمان تسلط ا.ا.ا. بر افغانستان، مهاجرت افغان‌ها به دلیل عدم فرصت‌های شغلی، بسته بودن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران، ناامنی و وضعیت بد اقتصادی افزایش یافته است. در حالی که ا.ا.ا. مدعی بهبود شرایط است، شواهد و آمارهای بین‌المللی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و مشکلات اقتصادی، بیکاری و نبود امکانات رفاهی همچنان از دلایل اصلی مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور به شمار می‌رود.

مدینه رضایی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button